– Innevarande produktprogram, och när de befintliga modellerna uppdateras, där kommer det fortfarande finnas rena förbränningsmotorer, säger Annika Bjerstaf som är presschef på Volvo Cars.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
När alla gamla modeller planeras vara utfasade vill hon idag inte ge något besked om. Det står alltså klart att Volvo under överskådlig tid kommer att fortsätta att tillverka fossildrivna bilar, även vilket inte framgått av Volvos egen kommunikation:
”Ett historiskt beslut då det innebär att man inte längre kommer att tillverka bilar som endast är utrustade med förbränningsmotor”, skriver Volvo Cars i ett pressmeddelande.
Martin Prieto Beaulieu som är talesperson på föreningen Gröna bilister håller med om att beskedet är viktigt. Det skickar en tydlig signal om att Volvo blivit påverkade av omvärlden och nu vill anpassa sin affärsmodell. Men det får också effekter rent praktiskt, menar han.
– De har ett stort inflytande på marknaden och om de går över till eldrift så innebär det att hela satsningen kring elinfrastrukturen nu måste ta stora steg framåt. Nu börjar vi prata om ganska stora volymer, så det är jättebra, säger Martin Prieto Beaulieu.
Driften inte allt
Samtidigt är eldriften av bilen inte hela lösningen på de privata transporternas klimatpåverkan, menar han.
– Bilarna måste tillverkas på ett hållbart sätt, det handlar inte bara om att kunna leverera elfordon. Om du driver en elbil eller tillverkar batteriet med hjälp av dansk eller kinesisk kolkraft så får du jättestor miljöpåverkan, säger han.
Samtidigt som Volvos nya inriktning välkomnas, och uppmärksammas över hela världen, kommer beskedet väldigt sent, menar Martin Prieto Beaulieu. Företaget pratade så sent som för två år sedan om att elbilar inte var framtiden.
– Det här beslutet kommer 20 år för sent. Men det är nog så att marknaden inte varit mogen. Nu finns ett kundtryck, och också en teknik som möjliggör att tillverka elbilar med en viss räckvidd.
”Ta taxi”
Gröna bilister menar att bilen och bränslet är viktigt, men även vårt beteende. En elbil täcker oftast vårt vardagsbehov av transporter, men stadsbor gör antagligen klokast i att inte ha en egen bil, menar Martin Prieto Beaulieu.
– Vi måste få bort alla onödiga bilresor. Bor du i en stad så är det kanske bättre att vara med i en bilpool, hyra bil, eller att ta en taxi som såklart ska vara fossilfri.
Det behövs en palett av åtgärder för att vi ska nå klimatmålen, en eldriven bil tar fortfarande plats i en stad till exempel, menar Martin Prieto Beaulieu.
– Men det är glädjande att Volvo tar ett sånt beslut. Det är jätteviktigt för Sverige och vår inhemska bilindustri. Volvo säljer ju väldigt många bilar i Sverige, Martin Prieto Beaulieu.