Ingen backar i striden om tågvärdarna. Personerna på bilden har inget med artikeln att göra.
Bild: Hossein Salmanzadeh/TT
Dagens ETC
Hårt tryck underifrån har tvingat in frågan om tågvärdarna på Stockholms pendeltåg i avtalsrörelsen. Men arbetsgivarna stänger dörren redan innan förhandlingarna inletts på allvar. Personalen är redo för strejk – nu är frågan hur hårt kravet kommer att drivas.
Igenisade kameror som skulle ersätta tågvärldens säkerhetsöverblick på pendelresenärerna och upprördhet från handikapporganisationerna håller frågan aktuell. Tågvärdarna har nu blivit Sekos krav i avtalsrörelsen. Men ett kategoriskt nej från arbetsgivarna ökar trycket. På pendeln rustas för strid.
– Vi får stöd av både handikapporganisationer och andra fackklubbar. Det finns ett ökat intresse ute i landet. Nog fan finns det kampanda, säger Rainer Andersson, tågvärd och vice ordförande i Sekos pendelklubb.
– Vi hoppas att vårt fackförbund utlyser strejk om avtalsförhandlingen så kräver, säger Martina Bodin, lokförare.
Ingen backar. Pendeltågsentreprenören MTR tvingar, med regionstyrets stöd, igenom avskaffandet. Trafikkaos och personalens varningsrop om säkerheten fortsätter generera rubriker.
– Det handlar både om personalens och passagernas säkerhet. På det har du tillgänglighetsfaktorn när många med funktionsvariationer inte kunnat åka så obehindrat som innan, säger Ulrika Nilsson, avtalssekreterare på Seko.
Tydligt nej
Pendelklubbens yrkande på minst två anställda ombord med säkerhetstjänst har vunnit stöd i den egna organisationen och nu överlämnats till motparten Almega tågföretagen. Med en månad kvar tills det rådande avtalet löper ut är inte förhandlingarna i skarpt läge, men den omedelbara responsen från arbetsgivarna var tydlig: ”Nej”.
– Det är ett oerhört ingrepp i vår arbetsledningsrätt. Jag vet inte vad vi skulle kunna yrka gentemot facken som skulle ha samma dignitet, sade Pierre Sandberg, förbundsdirektör på Tågföretagen till Arbetet i början av veckan.
– Svenska fack har alltid accepterat teknisk utveckling, att det blir förändringar, att vissa jobb försvinner och förhoppningsvis andra dyker upp. Så måste det också vara inom pendeltågstrafiken, säger Stefan Koskinen, Almegas arbetsgivarpolitiska chef, till Dagens ETC.
Prioriterad fråga
Ska kravet fås igenom ser det ut att krävas kraft bakom orden. Samtidigt var det inte länge sedan förbundsledningen och pendelklubben hade skilda hållningar i frågan.
– För mig är det enkelt. När våra förtroendevalda lyfter att det här är det viktigaste för våra medlemmar då står vi upp för det och försöker driva igenom det, säger Ulrika Nilsson.
Enligt facket är kravet nu ett av tre prioriterade frågor vid sidan om lönerna. Men om det är viktigt nog att utlysa strejk för, är för tidigt att svara på.
– Det vill jag inte uttala mig om i det här läget, säger Ulrika Nilsson.
Engagemanget i frågan är stort även bortom Stockholmspendeln. På Pågatågen i Skåne, där tågvärdar med säkerhetstjänst redan avskaffats, stöds kravet ”fullt ut”.
– Det MTR nu gör mot personalen kan mycket väl sprida sig i resten av branschen. Blir det konflikt är vi redo att tas ut i stridsåtgärder av förbundet, säger Ola Brunnström, huvudskyddsombud för Seko och lokförare på Pågatågen.