– Amazon har varit förberedda på den här stämningen ett tag nu. De har redan hunnit lägga flera miljoner dollar på advokater och lobbyverksamheter. De har också försökt knyta till sig tidigare FTC-kollegor som kan gå i god för dem, säger Julia Lindblom som är journalist och författare till boken ”Amazon: Bakom framgången”.
Trots att tillväxten avtagit senaste tiden, är Amazon USA:s mest populära e-handelsplattform och står idag för över 40 procent av all online-handel i landet. Företaget har en bred portfölj av verksamheter inklusive leveransnätverk, streaming- och marknadsföringstjänster. FTC menar att Amazon utnyttjat dessa för att bland annat straffa säljare som sålt produkter på andra plattformar till lägre pris.
– De äger en stor del av internets infrastruktur och det är ju i sig ett jättestort problem. Det är svårare att reglera företag med den sortens monopol i och med makten de har, säger Julia Lindblom.
Betala mer för sämre service
Själva menar Amazon att de sporrar konkurrensen och ger köpare samt säljare fler och bättre alternativ.
– De metoder som FTC utmanar har hjälpt till att stimulera konkurrens och innovation inom detaljhandeln, och har gett större utbud, lägre priser och snabbare leveranshastigheter för Amazon-kunder och större möjligheter för de många företag som säljer i Amazons butik, säger Amazons chefsjurist David Zapolsky till NPR. Han fortsätter:
– Om FTC får sin vilja igenom skulle resultatet bli färre produkter att välja mellan, högre priser, långsammare leveranser för konsumenter och minskade alternativ för småföretag - motsatsen till vad antitrustlagstiftningen är utformad för att göra.
Enligt uttalanden från Amazons företagsledare utgör tredjepartssäljare ungefär 60 procent av varorna som säljs på handelsplattformen. FTC menar att Amazons avgifter är så höga att säljarna i praktiken bara behåller hälften av vad de tjänar på plattformen.
– Amazon är en monopolist som utnyttjar sina monopol på ett sätt som gör att kunder och säljare får betala mer för sämre service, sa FTC:s ordförande Lina Khan, skriver NPR.
Anklagas för jäv
För Khan blir rättegången en slags milstolpe då hon länge varit en av de mest högljudda kritikerna mot företaget. 2017 fick hon uppmärksamhet för publikationen "Amazon's Antitrust Paradox” som pekade på sprickorna i USA:s antitrustlagar.
Där skriver hon: ”I en konkurrensutsatt värld skulle ett monopol som höjer priserna och förnedrande service skapa en öppning för rivaler och potentiella rivaler att växa och konkurrera. Men Amazons olagliga monopolistiska strategi har stängt den möjligheten, och allmänheten betalar dyrt som ett resultat.”
Amazon har försökt, utan framgång, att få Khan återkallad från fallet med anledning av publikationen.
– Hon en av dem som satte diskussionen om techjättarnas inflytande på kartan. Därför anklagar Amazon henne för att vara jävig i frågan. Khans förhoppning är att utfallet ska bli vägledande för andra konkurrensstämningar, säger Julia Lindblom.
FTC vill att Amazon ska ta ansvar för sina handlingar, men nämner inga specifika lösningar som att splittra eller sälja företaget. Processen förväntas ta flera år och kastar ljus på diskussionen om tech-jättarnas inflytande på den globala marknaden. I början av september inleddes en rättegång mot Google och tidigare i år förlorade FTC en rättegång mot Facebook-ägaren Meta, i ett försök att blockera dem från att köpa en virtuell reality startup.