Det hela började med ett brett samarbete mellan människorättsorganisationer som Color of change och NAACAP, som den 17 juni initierade kampanjen ”Stop hate for profit”. Huvudbudskapet var att sociala medier, främst Facebook, har tillåtit en snabb spridning av hat, extremism och desinformation. De kritiserar Facebook för att ha tillåtit hatgrupper på plattformen och menar att många människor har anslutit sig till extrema grupper på grund av rekommendationer på plattformen.
Facebook och dess vd Mark Zuckerberg har också kritiserats för att inte balansera president Donald Trumps inlägg. I början av juni ansåg Zuckerberg att inget regelbrott begåtts i ett av Trumps inlägg där han hotade med att sätta in militären, i samband med protesterna mot polisvåld och rasism. Trump tillade att "när plundrandet börjar, börjar skjutandet". Inlägget gjordes även på Twitter men där valde man att flagga det med en varning om att det förhärligade våld.
Kampanjens mål är att få så många annonsörer som möjligt att i juli månad bojkotta Facebook, som finansieras av just annonser.
I onsdags anslöt sig de svenska företagen SJ och Oatley till bojkotten.
– Själva sakfrågan om rasismens närvaro på de här och andra plattformar är jätteviktig. För oss är det viktigt att synas i sammanhang som vi bedömer är bra, säger Stefan Ray, presskontakt på SJ, till TT och får medhåll från Martin Ringqvist, kreativ chef på Oatly:
– Som stor och inflytelserik plattform behöver Facebook ta ställning och motverka att rasism och hat sprids.
Vidtar åtgärder
I fredags, den 26 juni, lyckades organisationerna och företagens agerande få Zuckerbergs uppmärksamhet.
I ett skriftligt uttalande meddelade han att inlägg med nyhetsvärde som bryter mot plattformens regler kommer att få en märkning. Länk till neutral och korrekt information kommer även att synas. Osanna inlägg får dock stå kvar för att allmänheten själva ska bilda sig en uppfattning men de inlägg som bedöms leda till våld kommer tas bort. Zuckerberg meddelade också att inga undantag i riktlinjerna råder för politiker och att annonser som angriper grupper baserade på religion, ras, sexuell läggning eller invandring också ska förbjudas.
Stop hate for profit har kontrat med att åtgärderna som Facebook hittills åtagit inte är tillräckliga.
PR och aktier som faller
Cecilia Victoria Kärrberg, social mediestrateg och vd på Digitalsnack, bedömer att kampanjen på kort sikt ger väldig effekt i form av PR för företagen. Nyligen dök även Facebooks aktier med 8 procent, vilket för dem är gigantiska summor. Men på lång tror hon inte att kampanjen gör en så stor skillnad.
– Annonsörer som bojkottar står inte för en så stor del av intäkterna. Facebook har 80 miljoner annonsörer och rent ekonomiskt är det de mellanstora företagen som de tjänar pengar på, säger hon.