– Linda sa till mig, på skoj, att hon önskade att det fanns ett företag där det bara var medelålders, vita män som kom hem och städade. Jag rycktes med i den idén och tillsammans började vi spåna på hur man på bästa sätt kan höja kvinnliga städares löner och ställning i samhället. Resultatet blev 50-femme, ett rättvisemärkt städbolag som betalar ut manliga löner, säger Sofia Jensfelt, marknadsansvarig på 50-femme.
Lön som en lagerarbetare
Vad menas då med manslöner? Enligt Sofia Jensfelt använder de sig av lagerarbetare, ett traditionellt mansdominerat yrke, som referenspunkt när de betalar ut löner till sina egna anställda.
– Båda jobben är fysiskt krävande, det är samma arbetsbelastning och likvärdig utbildningsnivå. Det finns många likheter helt enkelt. Men det finns stora olikheter också – i vår bransch är de anställda framför allt kvinnor med invandrarbakgrund och i den andra är de anställda svenskfödda män. Och så lönen då, som skiljer med ungefär 30 procent, säger Sofia.
Men trots det kvinnohöjande konceptet har företaget mötts av kritik, speciellt från feminister som menar att 50-femme profiterar på en traditionell kvinnosyssla istället för att bryta associationen mellan kvinnor och städerskor, en kritik som Sofia Jensfelt inte ställer sig främmande till.
– Ingen har fel här, vi har rätt och de har rätt. Jag kan tycka att det är en sund känsla att inte låta någon annan städa undan ens egen skit. Vår affärsidé går inte ut på att rädda världen, men den går ut på att behandla städare väl, vilket andra städbolag inte gör, ur den kontexten ser jag inga problem med att driva ett solidariskt städföretag.
En något högre prisbild
Genomsnittslönen för en städare är i dag 23 700 kronor, enligt uppgifter från SCB, Statistiska centralbyrån. På 50-femme är lönen 27 900 kronor i månaden före skatt för en heltidsanställning, vilket är exakt lika mycket som män och kvinnor tjänar på ett lagerarbete, enligt SCB, och som innebär en timlön 166 kr. För att kunna täcka lönekostnaderna har 50-femme en något högre prisbild jämfört med många av konkurrenter.
– Det har inte hindrat oss från att locka fler kunder, tvärtom, vi har märkt av ett ökat intresse för att köpa rättvisemärkta städtjänster och tror att det bottnar i att människor vill ta ansvar och köpa tjänster med gott samvete, säger Sofia Jensfelt.