Ett av Sveriges största företag blir allt mindre. I torsdags berättade AB Volvo att 4 400 tjänster ska försvinna. Hur många som ska bort i Sverige är oklart, men oavsett är neddragningarna en fortsättning på en utveckling som har pågått i flera år. För fem år sedan hade AB Volvo 28 000 fastanställda i Sverige – nu har de istället drygt 23 000. Det är en minskning med nästan 20 procent. Martin Sköld, bilindustriforskare vid Handelshögskolan i Stockholm, menar att utvecklingen på många sätt är naturlig.
– De senaste 15 åren har Volvo köpt upp en mängd företag under rätt kort tid, och därmed dubblerat antalet av arbetstillfällen. Efter att första ha vuxit ordentligt har de nu börjat ta tag i effektiviseringen, säger han.
Enligt Volvo är det främst konsulter och tjänstemän som kommer att påverkas den här gången. Men Urban Spännar, Unionens ordförande på Volvo, tror inte att det kommer att stanna där.
– Det är en strukturell förändring man gör, det lär bli varsel både bland tjänstemän och antagligen även bland dem på golvet, metallarna.
Det tror även Martin Sköld:
– Man brukar säga att det krävs en effektivisering på fem procent årligen inom fordonsindustrin. Antingen når man det genom effektivare produktion, eller genom att minska antalet anställda. Volvo kommer nog jobba på båda plan.
”Färre ska göra samma jobb”
Jan-Olov Carlsson, ordförande för IF Metall på Volvo i Umeå, menar att det är tydlig att Volvo redan gör det. De senaste åren har effektivisering varit ett ledord.
– Färre personer ska göra samma jobb. Arbetet på bandet har blivit väldigt mycket tuffare, folk blir nekade ledigheter och pressen är större, säger han.
I höstas kom beskedet att 500 anställda i Umeå förlorar sina jobb när hyttmonteringen flyttar till Göteborg. Jan-Olov Carlsson tror att sparprogrammet kommer att fortsätta märkas.
– En ständigt pågående rationalisering är en del av vår verklighet, men det här är något annat. Det är ett sparande och jakt på ökad rörelsemarginal som sker med yxhugg och det påverkar alla anställda.