Plattformarna hon pratar om är sådana som exempelvis gör det möjligt att beställa en tjänst eller en vara blixtsnabbt via telefonen eller datorn. Det kan handla om att boka ett rum i någons hem under utlandssemestern, samåka i bilpool eller hyra festkläder inför helgen.
Anna Felländer menar att delningsekonomin har stor potential.
– Det är positivt eftersom resurser används mer effektivt och ofta till ett lägre pris. Det är unikt hur dessa plattformar sätter varor och tjänster i rörelse. Det blir en bättre balans mellann utbud och efterfrågan, säger hon.
Men hur resurseffektiv delningsekonomin faktiskt är vet ingen ännu, påpekar Oksana Mont, professor i hållbar konsumtion och produktion vid Lunds universitet. Hon inledde däremot nyligen ett forskningsprojekt som ska undersöka den saken.
– Det är oklart om konsumtionen ökar eller inte. Problemet är att vi förutsätter att delningsekonomin verkligen minskar resursflöden. Ta kläder till exempel. Det faktum att folk delar kläder, leder det automatiskt till minskning av tillverkning? Vill producenterna öka kvaliteten så vi kan dela mera eller måste de tvärtom minska kvaliteten för att undvika att folk delar på dem? säger Oksana Mont.
För med sig problem
Sabina & Friends är ett företag i Stockholm som hyr ut modekläder sedan 2010. Kunderna kan teckna sig för olika abonnemang och får låna ett visst antal plagg per månad. Affärsmodellen är vanlig i världsstäder som New York och London och Unni Warner, en av grundarna till Sabina & Friends, tror att delningsekonomin kommer att växa rejält i Sverige.
– Jag tror och hoppas att den kommer att öka. Med tanke på hur vi förbrukar jordens resurser hoppas jag alla tar sitt ansvar och kan bidra. Jag ser också hur det går framåt och att folk blir allt mer intresserade, men det tar ju tid att ändra beteenden, säger Unni Warner.
Delningsekonomin för också med sig problem i form av försämrade arbetsvillkor och uteblivna skatteintäkter. Omskrivna taxi- och samåkningstjänsten Uber är det tydligaste exemplet och företaget har fått hård kritik i flera länder.
Den går bland annat ut på att bilarna kör utan taxameter, att förarna saknar kollektivavtal och bolaget konkurrerar på olika villkor.
– Jag ser inget positivt med Uber. Det finns en väldig massa problem med den här typen av oreglerad verksamhet. Till exempel konsumentskydd, anställningstrygghet och kollektivavtalsmodeller. Jag tror inte världen skulle bli bättre av att vi alla blev egenföretagare och entreprenörer utan varaktiga anställningsförhållanden, säger Göran Zettergren, chefekonom på TCO.
Han understryker att han i grunden är positiv till renodlad delningsekonomi.
– Det är en sammanfattande beteckning på väldigt olika företeelser. Delningsekonomi i dess renodlade form – då tänker jag Linux, Wikipedia eller samåkning där man äger en bil ihop. Det tror jag är bra, sunt och miljömässigt även om det då leder till mindre lönearbete och skatteintäkter.