Men Tesla?
Tesla är fortfarande världens bästa bil. Man har fem års försprång när det gäller teknik, säkerhet och körvänlighet för användare men självklart är det så att de stora bilföretagen närmar sig bit för bit. Teslas börsvärde är enormt, men VW, Toyota och GM har extremt mycket större produktionsapparat och växlar nu upp elspåret så att själva industrierna inte ska bli värdelösa när ingen längre vill köpa fossilbilar.
De stora bilföretagen är samtidigt djupt ihopkopplade med sina stater, vi har tyska, svenska, kinesiska, franska bilar, företag som är beroende av staternas agerande och i grunden har enorma stöd från dem vid problem.
”Dieselgate” som avslöjades för några år sedan skulle ha knäckt vilket företag som helst, men bilindustrin klarade sig vidare utan större problem. Trots att man ljugit och fuskat om sina utsläpp. Ingen stat har knäckt företagen trots fusket.
För den som är uppstickare och utmanare är det enkelt att dra slutsatsen att det är staterna som är problemet.
Elon Musk vill att Tesla ska vara en egen stat – och då behövs till slut en egen valuta.
Det här är inte unikt. Facebook har länge jobbat för en egen kryptovaluta, världens stora spelföretag har alltid skapat egna ”valutor” inne i spelen för att knyta spelarna närmare, och vill man ta det på lokal nivå så är en Ica-bonuscheck bara ytterligare ett exempel på en egen ”valuta” som affären ger ut.
Men någonstans kan alltid detta växlas över till vanliga pengar, någonstans förvandlas bonuschecken till kronor även om det tar vägen via ett extra mjölkpaket.
Och det är precis det Elon Musk skapar genom att göra bitcoin till en giltig betalning för en bil.
Du måste köpa bitcoin för ”vanliga pengar ”eller ta fram dem själv via ”mining” i egna servrar, vilket kostar enorma mängder energi. Du kan sedan inte växla tillbaka till dollar, däremot får du din bil. Om du köpt och bitcoin stigit så blir bilen billigare för dig. Sjunker bitcoin blir den dyrare. Du blir del i ett globalt pengaspel där du själv tar all risk.
Det här är inte ett hugskott från Musk utan stämmer väl med de planer han släpper om hur en koloni på Mars ska skapas och styras. Det blir inte en del av någon nation utan en privat nation om han får som han vill. Ett privat företag sätter reglerna för medborgarna och blir därmed både stat och företag på en gång.
En synnerligen hemsk framtidsbild. Men inte helt ovanlig i stora bolag som vuxit snabbt. Ett exempel är de oljeområden som privata bolag skapat runt världen och där själva haft makten över vardagen och ekonomin. Ett annat är skatteparadisen som ju är bankstyrda privata ”stater”. Och om Facebook var en nation skulle det vara den största på jorden, det är klart det kliar i fingrarna på ägare av sådan makt att få lite mindre demokratisk insyn och kontroll och mer egen styrning.
Det här är alltså politiska ambitioner.
Att Tesla går in i det spelet, dessutom med en miljösmutsig valuta som gör att klimatvinsterna av att byta till elbil äts upp av energikonsumtionen för kryptovalutan, är avslöjande kring ideologin runt ”geniet”.
Ja, vi behöver elbilar för att byta trafiksystem men vi behöver inte bitcoin för att underminera demokratin.
Kanske historien om Tesla tar en vändning neråt här.