BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
På senare tid har strålkastarljuset framför allt riktats mot olika budfirmor som själva kallar sig för ”plattformsdistributörer”. De anlitar cykelbud som partners, vilket innebär att cykelbuden själva får stå för försäkringar och arbetsredskap.
På Uber Eats får cykelbuden till exempel betala en depositionsavgift om 500 kronor för cykeln, vilken sedan kvitteras ut mot framtida intäkter.
”Egenanställning” förvirrar facken
Facken jagar inte bara företagen – utan även mellanhänderna som sköter det administrativa gällande cykelbudens löner. Företag som Frilans finans, Paysalary och Evolvera blir allt vanligare. De kallar sig själva för ”egenanställningsföretag” och vill därför inte teckna något avtal för bemanning.
Begreppet har förvirrat facken, och TCO och LO håller nu på att reda ut vad detta innebär i förhållande till svensk lagstiftning – och då framförallt gentemot Lagen om anställningsskydd, Las.
Svenska ägarintressen
Både Foodora och Wolt har svenska ägarintressen. Bakom Foodora finns Rocket Internet som familjen Stenbeck äger aktier i via Kinnevik.
Bakom Wolt finns familjen Wallenberg via riskkapitalbolaget EQT.
Svarar inte facket
Urb-it och Hungrig.se är två andra så kallade gig-företag. När vi ställer frågor till facket om dessa företag blir svaret att de inte vet särskilt mycket om deras arbetsvillkor. Men båda företagen är kallade av facket till avtalsteckning.
– Men vi har inte hört ett jota från dem. Ryktesvägar har jag däremot hört att det är lite sisådär med villkoren. Inga försäkringar, och Las kringgås, säger Lars Karlsson, ombudsman på Transportarbetarförbundet i Stockholm.
Foodora
Enligt Transportarbetarförbundet har företaget drygt 400 anställda i Sverige, varav 274 i Stockholm, och snittlönen ligger på omkring 100-110 kronor i timmen före skatt. Foodora är det enda av företagen som anställer cykelbuden direkt, men de flesta får bara kontrakt på en månad i taget. Grundlönen ligger på 70 kronor i timmen, plus 20 kronor per leverans och lagstadgad semesterersättning om 12 procent. På helgerna får cykelbuden en provision på 75 kronor per resa.
Wolt
Cykelbuden får en lön på 80 kronor i timmen plus 40 kronor per leverans. Transportarbetarförbundet menar dock att avtalet, som de fått ta del av via mellanhanden Evolvera, på flera punkter strider mot lagen om anställningsskydd, Las. Cykelbuden får korta uppdrag och anställningar på en dag i taget.
Uber Eats
Betalar ut ersättning per leverans utifrån en matematisk formel baserat på upphämtning, kilometertaxa och avlämning. Därutöver adderas en lagstadgad semesterersättning på 12 procent, visar en granskning av Breakit som infiltrerade företaget i våras.
Om cykelbudet snittar 0,7 resor i timmen under en vecka garanteras personen 250 kronor i timmen före skatt under vissa delar av dagen (lunchtid och middagstid). På beloppet tar Uber Eats dock 30 procent och mellanhanden Paysalary en administrationsavgift på 3,3 procent samt arbetsgivaravgifter.
Breakits reporter fick en snittlön på 39 kronor i timmen.