– Det handlar om passagerarna. Tåget är 214 meter långt, väger över 400 ton och lastar in nästan 2 000 människor. Det är en finlandsfärja, som jag drar upp i 160 knyck. Är jag inte fokuserad dör folk, säger Fredrik Eriksson, lokförare.
”Föraren ansvarar för tågets säkra framförande.” Orden präntas in i lokförare från dag ett. Det är såväl en föreskrift som en moralisk kod. Det är grunden för att en förare som inte är i ett tillstånd att garantera detta själv kan ”tuta sig”, ta sig själva ur tjänst utan löneavdrag.
– Järnvägen vi har idag är resultatet av 155 års olyckor. Därför har vi ett regelverk och i det står det att jag är kapten därute. Det är jag som bestämmer om tåget rullar eller inte. Anser jag att det inte är säkert så kör jag inte. Du kan stoppa mig, men inte tvinga mig att köra, säger Fredrik Eriksson.
Inte säkert köra
Flera förare säger samma sak – det är inte säkert att köra tåget. När arbetsgivaren MTR, som har en annan åsikt, ändå beordrar förarna ut i trafik uppstår en inre konflikt. Frasen som ekar i bakhuvudet säger nej, men arbetsordern säger kör.
– Jag hade en incident, 120 kilometer i timmen och jag ser att någon försöker nödöppna dörrarna i farten. Tågvärden kunde lösa situationen med en psykiskt sjuk resenär. Men vad skulle jag göra om jag var själv? Jag måste ju stoppa all trafik, syna av banan så att ingen är ute och springer, förhindra spontanevakuering. Adrenalinpåslaget när någon försöker öppna dörrarna var enormt. För mig är det vad jag tänker på, säger föraren Martina Bodin.
När allt klaffar är tågvärdens roll att sköta dörröppningarna säkert och sköta utrop och övervaka vad som händer i vagnarna under färd. Det förväntas nu föraren sköta samtidigt som den måste hålla konstant fokus framåt.
Men det är för alla de gånger det inte klaffar, eller något upptäcks i vagnarna som tågvärdarna har utökat ansvar. De hanterar oroliga, eller sjuka passagerare och löser tillfälliga tekniska fel. Utan tågvärden måste föraren stänga av tåget och lämna förarhytten obemannad. När tåget står still sprids oron, vilket kan leda till ”spontanevakuering”, att resenärer nödöppnar dörrarna och kliver ut på aktiva spår. En livsfarlig situation.
Oro för olyckor
Förarna Dagens ETC pratar med anser att ta ansvar för färden även innebär att ta höjd för det värsta tänkbara. Att ensam ta hand om en allvarlig olycka, att säkert evakuera 1 800 personer i en farlig miljö framstår som en omöjlig uppgift.
– Jag kan inte utsätta mig eller resenärerna för osäkerhet. Sker ett misstag så kan det få förödande konsekvenser. Jag vill inte vara med om en sådan sak helt enkelt, säger föraren Johnny Olsson.
Men det finns ytterligare saker som ständigt är närvarande i lokförares medvetande. Varje år sker omkring tio påkörningar och alla känner någon som kört på någon, berättar Johnny Olsson. I Sekotidningen 2021 berättar en förare om chocken och hur tågvärden då klev in och stöttade både henne och lugnade passagerare.
– Vissa tänker klart och vissa gör det inte. Vad händer om du kör på någon i 160 kilometer i timmen och blir helt apatisk? säger Martina Bodin.
– Säg att jag trillar av pinn därute på linjen. Det tar tid innan det upptäcks. Då har du 20 pers i spåret och så kommer en Arlanda express i 200 knyck och klipper hela gänget, säger Fredrik Eriksson.
Tankarna fick Fredrik Eriksson att säga upp sig efter 15 år på pendeln. Under uppsägningstiden har han mot hot om löneavdrag vägrat köra utan tågvärd. Johnny Olsson sjukskrev sig först för första gången på 20 år. Nu är han avstängd utan lön. Han lämnar yrket i förtid efter 43 år och fem pendeltågsentreprenörer. Martina Bodin brottas fortfarande med samvetskvalen. Hon nekade på torsdagen att köra utan tågvärd och skickades hem utan lön och sjukskrev sig samma kväll.