Coop Butiker & Stormarknader stänger fem butiker i Norrköping, Nyköping och Stockholm. Det meddelar företaget i ett pressmeddelande under måndagen. Anledning är bristande lönsamhet. Berörd personal, totalt 55 medarbetare, har informerats och nu inleds förhandlingar med facket för att se om man kan omplacera de anställda, eller om det blir aktuellt med varsel.
– Medlemmar och kunder kommer att informeras om alternativa butiker och/eller e-handel och under förhandlingstiden gör vi allt för att erbjuda våra medarbetare en alternativ sysselsättning, säger Meta Persdotter, vd för Coop Butiker & Stormarknader i pressmeddelandet.
Lågkonjunkturen slår mot handeln först
Coop är inte ensam bland bland krisande butikskedjor just nu. Inte minst sporthandeln har svåra tider. Den franska kedjan Decathlon – en av världens största – halverar antalet butiker i Sverige. Samtidigt tvingas Sportamore till rekonstruktion och XXL-aktien har rasat med nästan 90 procent det senaste året.
Vad är det som händer?
Viktor Schmidt är presschef på näringslivsorganisationen Svensk Handel. Han anger hyreshöjningar, sämre köpkraft och mer e-handel som orsaker till att många butiker nu stänger ned.
– Det blir en ekvation som tyvärr är väldigt svår för många. Vi ser hur både mindre butiker och större kedjor väljer att stänga igen på vissa ställen. Det är affärsmässiga beslut som tas, säger han, och fortsätter:
– Handeln är en av de branscher som möter lågkonjunkturen först, just på grund av att vi är en bransch som är så pass kundnära och beroende av att människor är ute i butiker och konsumerar.
Vad finns det för prognoser framöver?
– Vi tror tyvärr att det kommer fortsätta vara tufft ett rätt bra tag framöver. Vi ser inte att det kommer bli någon direkt vändning på de här ekonomiskt tuffa tiderna, utan att det kanske blir först framåt 2025, 2026. Det kan bli fler butiker som tvingas stänga igen.
Dessutom börjar konkursstatistiken att öka, säger han, vilket i sin tur leder till att varslen blir fler. Stänger en större kedja igen, finns ofta möjlighet till omlokalisering. Så är det inte alltid för mindre butiker.
Viktor Schmidt är ändå noga med att han ser butiker, i symbios med e-handel, som del av framtiden.
– Det är rätt viktigt om man tänker på levande stadskärnor. Det hade ju blivit väldigt tråkigt om det inte fanns någon fysisk handel kvar i svenska städer.