En enkät som brittiska handelskammaren gjorde i september visade att nästan en femtedel av brittiska företag vill flytta all eller viss verksamhet utomlands om Brexit genomförs utan avtal.
I nuläget är det dock inte många jobb som har flyttat från Storbritannien, säger Jonathan Portes, som är professor i ekonomi vid King’s college i London och arbetar med den akademiska tankesmedjan UK in a changing Europe.
– Det handlar mest om företag som har registrerat nya filialer utomlands, det är bara lite personal som har flyttat. Hittills har Storbritannien mer gått miste om nya investeringar, snarare än att jobb har försvunnit. Det kan så klart förändras om Storbritannien lämnar EU utan ett avtal, men jag tror inte att det blir någon dramatisk förändring på kort sikt.
Portes menar att det nog inte finns anledning att oroa sig för att särskilt många jobb ska flytta utomlands inom den närmaste tiden.
– De flesta kommer nog att avvakta och försöka hitta sätt att jobba runt förändrade villkor innan de fattar några permanenta beslut. Biltillverkare har sagt att de kommer att stänga sina fabriker, men det är tillfälligt, de kommer att öppna igen medan ledningen bestämmer hur de kommer göra på längre sikt.
Han tror dock att tillverkningsindustrin kommer att påverkas om en no-deal Brexit blir verklighet.
– Speciellt stora industrier som biltillverkare och läkemedelsproducenter som är beroende av handel med EU och att hålla sig till EU:s regelverk kommer att påverkas, i mycket större utsträckning än finansbranschen. Även finansbranschen kommer så klart att påverkas, men kommer att ha lättare att hitta vägar runt ny lagstiftning och nya tullar.
Kännbara effekter
Även om den största Brexit-effekten på företag hittills har bestått av missade investeringar tror Portes att många effekter av en Brexit utan avtal kommer att vara kännbara länge.
– Oavsett vad som händer kommer läget att vara osäkert en lång tid framöver.
Finns det anledning för vanliga britter att oroa sig?
– Effekten kommer inte att vara apokalyptisk, vi kommer inte att få slut på mat och medicin över en natt, men visst kommer det att utgöra en störning i vardagen. Nya tullavgifter kommer att innebära en betydande ekonomisk chock och vi kan vänta oss skada på ekonomin. Det finns anledning att oroa sig, men kanske inte för panik.
Jonathan Portes menar att den brittiska ekonomin på sikt kommer att anpassa sig, men att en viss skada redan kommer att vara skedd.
– Brittiska konsumenter har redan mycket lågt förtroende för ekonomin, det kommer nog att påverkas negativt. Troligtvis kommer vi att se en recession, men inte fullskalig ekonomisk kris. Nu finns en stor oro för vad som ska hända på kort sikt, men det är vad som händer på lång sikt som britterna bör vara oroliga för.
”Brist på vissa varor”
Forskning som UK in a changing Europe gjorde 2018 visar att om Storbritannien skulle bedriva handel med EU enligt vanliga WTO-regler skulle lönerna bli betydligt lägre. Portes säger att det absolut finns anledning att tro att levnadskostnaderna kommer att bli högre om Storbritannien lämnar EU utan ett avtal.
– De mest direkta effekterna kommer vi att se dels för att valutainflation leder till höjda priser, dels för att brist på
vissa varor som vi nu importerar från andra EU-länder också kommer att leda till höjda priser. Det är inte troligt att det kommer att kompenseras av höjda löner. Dessutom kan en recession förvärra situationen.
Jonathan Portes understryker även att en stor del av hur Storbritannien påverkas av an avtalslös Brexit har att göra med EU-medborgarna som bor i landet, och de brittiska medborgarna i andra EU-länder.
– Nu bor tre miljoner EU-medborgare i Storbritannien. På kort sikt är deras platser säkra, men längre fram blir det mer osäkert och komplext. Det kan både leda till att fler lämnar landet och en mindre invandring, vilket skulle innebära stora problem för Storbritanniens ekonomi.