– Uttjänta bilbatterier är inget akut problem, men redan idag är det många aktörer, från biltillverkare till återvinningsföretag och försäkringsbolag, som tittar på olika modeller för återtagande och återvinning av bilbatterier, säger Mats Johansson.
Kommersiella marknader för återanvändning är också ett hett samtalsämne, och många försöker hitta affärsmodeller för det, menar han.
– Men den första viktiga användningen av ett begagnat bilbatteri är trots allt i en bil. Volvo, exempelvis, prioriterar återanvändning som reservdel när ett batteri tas ur en bil. Även försäkringsbranschen är intresserad av att förse kunder med begagnade men fungerande bilbatterier, säger han.
Men efter många år och mil på vägarna ger inte batteriet tillräckligt med energi för att fungera bra i bilen.
Då kan de fortfarande ha stor kapacitet kvar för att lagra energi.
Det har Johan Stjernberg tagit fasta på. Han jobbade med utveckling av elbilar på Volvo Personvagnar när han såg problemen – och möjligheterna – med uttjänta bilbatterier.
– Jag funderade på hur man kunde använda batteriernas kapacitet och livslängd fullt ut, och fick nys om att de kunde användas för att lagra egenproducerad el från sol och vind, berättar han.
För tre år sedan startade han företaget Box of Energy som säljer så kallade energilager tillverkade av uttjänta bilbatterier till privatpersoner och företag som vill använda egen el även vindstilla dagar och när solen inte skiner. Till att tanka elbilens nya batteri kanske?
En stor svensk biltillverkare och en tillverkare i Tyskland levererar omkring tusen batterimoduler från el- och hybridbilar till företaget årligen. Enligt Johan Stjernberg har de då minst 80 procent av sin lagringskapacitet kvar.
Någon tveksamhet hos kunderna att köpa energilager med gamla batterier har han inte märkt, tvärtom.
– Min tanke från början var att minimera resursslöseriet. Det tror jag tilltalar våra kunder. Och de bilbatterier vi använder passar perfekt för energilagring.
Johan Stjernberg hoppas att verksamheten ska växa.
– Vår strategi är att bli den globala, naturliga partnern för återbruk av högvoltsbatterier, säger han.
Dagens metoder olönsamma
Som energilager har batterierna en beräknad livslängd på tio år, sedan kan de inte användas längre utan måste återvinnas.
Box of Energy samarbetar med en tysk firma, Nickelhütten Aue, som tar fram teknik för återvinning av litiumjonbatterier.
I Sverige finns det fortfarande ingen industriell anläggning för återvinning av stora bilbatterier, men flera aktörer har börjat förbereda sig.
– Batterierna är fortfarande för få, de flesta skickas utomlands, säger Mats Johansson, som hoppas att det ska finnas ett svenskt system om några år.
Flera biltillverkare, som Nissan och Tesla, planerar att uppföra specialiserade anläggningar för återvinning av sina egna uttjänta elbilsbatterier. De hoppas då kunna effektivisera återvinningen och ta till vara fler beståndsdelar än de mer värdefulla metallerna kobolt, nickel och koppar som återvinns idag. Litium, till exempel, är fortfarande så billigt att det inte är lönsamt att ta vara på med dagens metoder.
– För svensk del tror jag mer på gemensamma regionala system. Vill man matcha efterfrågan på batterier för reservdelsbruk och energilagring med tillgången på batterier som tagits ur bilar är det dessutom fördelaktigt med gemensamma system, säger Mats Johansson.
”Återvinning kräver energi”
Redan idag har biltillverkarna ett producentansvar. Nu gäller det att utveckla retur- och återvinningssystemen så att batterierna hamnar där de ska, enligt Mats Johansson.
Batteritillverkning kan vara en riktig miljöbov, som ger hundratals kilo CO2-utsläpp per kilowattimme batterikapacitet.
Blir batterierna mer miljövänliga om vi återvinner råvarorna?
– Utsläppssiffran blir nog inte så mycket lägre, även återvinning kräver energi. Det bästa är att använda batteriet så länge som möjligt, säger Mats Johansson.