– Vi har fått telefonsamtal från många som tycker att det är svårt. Vi har väldigt varierande digitala kunskaper i vår organisation. Många som hör av sig vet inte hur man gör de här inställningarna. Eller går in på nätet för att hitta information. Många tycker att det är svårt, dyrt och de behöver mycket hjälp, säger Ola Nilsson, sakkunnig på konsumentpolitik inom Pensionärernas riksorganisation (PRO).
Ville skjuta på nedsläckningen
Enligt Ola Nilsson har flera av medlemmarna uttryckt en önskan om att skjuta upp nedsläckningen.
– Vi har ställt frågan till Comhem om att i en övergångsperiod låta våra medlemmar få se både analog och digital-tv. Men de säger att de har en så pass stor efterfrågan på bredband och hänvisar till resten av befolkningen. Det är nog billigare för dem att satsa helt och hållet på bredband.
Mer distansarbete
I takt med att fler och fler har börjat arbetat hemma och behöver koppla upp sig till videomöten och dylikt har behovet av snabb uppkoppling nämligen rusat.
– Analoga signaler tar mer kraft i nätet, mer än digitala signaler. För att kunna bygga ut bredband för majoriteten av hushållen så behöver vi frigöra kapacitet. Våra kunder kunde titta analogt väldigt länge, men nu går det inte längre. Bredbandstrafiken är så pass hög, säger Fredrik Hallstan, presstalesman på Comhem.
Men måste det ändå inträffa just nu när det är så många som har sin tv som enda sällskap?
– Självklart förstår vi att det finns många som, i tider som dessa, tycker att tv:n är väldigt viktig. Vi sköt på det här från maj och utökade informationen till de äldre. Vi har skickat brev och gjort utskick för att de i god tid ska kunna köpa tv, box eller ändra inställningar.
Vilka reaktioner har ni fått?
– Det är ungefär 250 000 personer som har ringt in den senaste månaden och de flesta har vi kunnat hjälpa så att de kan ställa om till digitalt.
Ola Nilsson menar på att det är mellan 5 000 och 10 000 hushåll som har de här problemen och utifrån de kommentarer de har fått på sociala medier finns det ett fortsatt behov.
– Vi har sett i våra fIöden att det är en del av våra medlemmar som inte har lyckats med det här. Comhem har också lovat oss att hjälpa och stödja de som behöver hjälp tills det är löst. Våra medlemmar vill ringa, få hjälp och att någon håller deras hand tills tv-sändningarna fungerar, säger han.
Väntar med kölapp
En av dem som behöver hjälp är Heidi Langedesign, 80. Hon står på Elgiganten och väntar med en kölapp i handen.
– Jag har fyra tv-apparater. En fick jag ge bort, två kunde jag ställa om till digitalt och en är analog. Och den vill jag ha kvar. Den är stor och var dyr på sin tid. Så nu måste jag ha en slags box.
Heidi berättar att hon har klarat sig hyfsat för att hon kan få teknisk hjälp hemma, men att hon har många vänner i samma ålder som är helt ställda.
– De är redan frustrerade som det är och tv:n har kanske varit det enda de har. Nu sitter de där och väntar och undrar hur de ska göra. Själv var jag nöjd som det var innan digitaliseringen. Det är bara krångligt att ställa om.
Frustration hos kunder
Otto Makboul, butikschef på Elgiganten på Kungsgatan i Stockholm, berättar att de har märkt av ett ökat tryck sedan nedsläckningen. Och många av de äldre som kommer dit behöver just en hjälpande hand.
– Kunderna som har kommit in kanske inte är vana vid den här förändringen från det analoga till det digitala. Det är lite äldre människor, men även yngre personer som kommer in å sina föräldrars vägnar.
När märkte ni av en ökning?
– Jag tror att det var i slutet av augusti. Jag fick faktiskt ett samtal från min far som frågade vad det är som händer. Och redan dagen efter började vi märka av ett ökat flöde i butiken. Många är på jakt efter mindre tv-apparater där de får en installation på köpet.
Hur är det i andra butiker?
– Det är ett högre tryck helt klart.