Efter att denna dom kungjorts i EU-domstolen stämde Svenska Målareförbundet ett svenskt företag i Arbetsdomstolen, där de drev frågan att tre av deras medlemmars restider, mellan arbetsstället och hemmet, skulle inberäknas som arbetstid. Två av medlemmarna hade kört med egen bil och en med företagets servicebil.
Principiellt viktigt
Stefan Cedermark, förste ombudsman på Målareförbundet, säger att frågan varit principiellt viktig för förbundet och deras medlemmar eftersom arbetstagaren, inom måleribranschen, inte kan anpassa platsen för sin bostad efter vart han eller hon jobbar för tillfället.
– Det är arbetsgivaren som leder och fördelar arbetet bland sina anställda. Det är han som bestämmer vart du ska arbeta. Som arbetstagare kan du inte anpassa vart du bor efter vart du jobbar för tillfället. Du får bara ta ditt pick och pack och åka dit du är beordrad att vara, oavsett hur långt det är.
Med restider kan arbetsdagarna därmed bli bra mycket längre än åtta timmar, konstaterar Stefan Cedermark.
– Det finns en utbredd irritation bland våra medlemmar över det här, att arbetsgivaren inte tar någon hänsyn till vart du bor. Oftast är det ju nämligen så att måleriföretagen har flera olika uppdrag runt om i eller utanför en ort – ändå kan en arbetstagare få sitta och åka från den östra till den västra sidan av staden, medan en kollega sitter och åker i motsatt riktning. Det skulle inte kosta något för arbetsgivaren att rätta till en sådan sak, men man bryr sig inte om att lyssna på sina anställda.
Stor besvikelse
Besvikelsen inom förbundet är därför stor efter att Arbetsdomstolen nu har kommit till sitt avgörande. Det går nämligen på arbetsgivarens linje. Oavsett om egen bil eller servicebil används är restiden inte att betrakta som arbetstid, slår domen fast.
– Jag är ju inte någon jurist, men det känns som att våra inlägg betraktades som påståenden, medan arbetsgivarens togs emot som ”sanningar”. Våra jurister sitter och går igenom domen nu, säger Stefan Cedermark.
Enligt en tidigare prejudicerande dom, från 1981, ska skillnad göras mellan om arbetstagaren SKA eller FÅR ta servicebilen till och från arbetsstället. Apropå detta skriver Byggnads avtalssekreterare Torbjörn Hagelin i en kommentar om den aktuella domen:
”Om arbetstagaren SKA ta hem firmabilen och köra ut den direkt till arbetsplatsen eller SKA köra egen bil direkt till arbetsplatsen och exempelvis transportera material åt arbetsgivaren eller hämta upp kollegor på vägen, så är restiden att betrakta som arbetstid.
Om arbetstagaren FÅR ta hem firmabilen och köra den till och från arbetsplatsen eller FÅR köra egen bil till arbetsplatsen så är restiden inte att betrakta som arbetstid.”
”Valde att inte lyssna”
– Vi förde fram detta, men Arbetsdomstolen valde att lyssna på arbetsgivaren, som menade att målarna själva vill ta hem bilen, och att ansvaret därför ligger på dem, säger Stefan Cedermark.
Hur Målareförbundet väljer att gå vidare i frågan är ännu inte avgjort.
– Vi får se hur vi agerar efter avtalsrörelsen, frågan kommer ju att dyka upp även där.