2. Transportera flera!
En cykel behöver inte vara ett enmansfordon. Det går hur bra som helst att skjutsa barn om du har rätt grejer. Plats för en barnstol på pakethållaren. Eller ett fäste för cykelkärra. Det finns också flera varianter av lådcyklar om du har lite större budget. Det blir hur som helst billigare än bilen. Då kan du få med dig hela familjen och alla kassarna från matbutiken på en gång.
3. Gärna begagnat – men var uppmärksam
Att köpa en begagnad cykel kan vara en riktigt god affär, både för plånboken och för miljön. Men kontrollera några saker så att du inte råkar köpa en stulen cykel. Med hjälp av cykelns ramnummer kan du kolla upp vem som äger cykeln. Be om säljarens legitimation och begär gärna att få se inköpskvitto. Bortslipat ramnummer, förstört lås, ommålad cykel eller ett väldigt lågt pris är tecken på att något inte står rätt till. Och kom ihåg att det ligger hos köparen att upptäcka att cykeln kan vara stöldgods.
4. Rätta prylarna
Cykling behöver inte bli en prylsport, men det finns några saker som kan vara bra att ha för att göra cykelturen så behaglig som möjligt. Som ett bra regnställ. Det är inga problem att cykla när det regnar så länge som du håller dig torr. En bra hjälm är en hyfsat billig livförsäkring. Och ett bra lås. Det finns lås som är godkända av Svenska Stöldskyddsföreningen (SSF). Ett SSF-certifierat lås är ofta en förutsättning för att du ska få ut något på försäkringen om cykeln blir stulen.
5. Ren och fin – med såpa
Har du redan cyklat hela vintern eller om du har en gammal cykel som stått gömd i ett förråd ett tag är cykeln troligen dammig och smutsig. Steg ett är att rengöra den uppifrån och ner. Det gör du bäst med en hink ljummet såpvatten och en tvättsvamp. Har du en trädgårdsslang kan du spola av hela cykeln först. Använd inte högtryckstvätt, det kan skada kullager i drevet. Tänk på att hållas någonstans där oljerester inte riskerar att rinna ut i naturen eller dagvattnet.
6. Kedjans bästa vän – en tandborste
Om kedjan pajar är det kört med cyklingen. Var noga med att underhålla den. Borsta ren kedjan och drevet med diskborste. För att få bort gammalt damm och grus som fastnat funkar det bra med en tandborste och vatten. Du kan behöva använda avfettning för att få bort gamla oljerester. När kedjan är ren spolar eller torkar du av hela cykeln med rent vatten så att såpa och eventuell avfettning försvinner. Ge kedjan lite extra torkhjälp med en torr trasa.
7. Smörj, trampa, torka
Oljad kedja betyder lättare cykling. Smörj kedjan inuti länkarna på en gång för att slippa ytrost. Trampa runt kedjan så du kommer åt överallt. Låt oljan rinna ner i länkarna någon minut och torka sedan av kedjan med en ren trasa. Använd en olja som är avsedd för cykelkedjor, inte till exempel symaskinsolja som är för rinnig eller 5–56 som innehåller för mycket lösningsmedel och för lite fett. Ha inte på för mycket olja, då riskerar du bara att grus och damm fastnar. Och undvik att få olja på skivbromsarna. Om kedjan är slak går den att spänna genom att du skruvar loss bakhjulet och drar det lite bakåt innan du skruvar fast muttrarna igen. Detta gäller på standardcyklar.
8. Håller däcken en säsong till?
Kolla att däcken inte är för slitna, att de har mönster och att slangarna är pumpade. Rätt tryck för dina däck står på sidan av däcket. Har du pump med manometer är det lätt att få det perfekt. Om inte ska det gå att trycka in däcket några millimeter från sidorna mellan tumme och pekfinger. Om du byter slang, skruva inte ner brickan på ventilen till fälgen förrän du pumpat slangen.
9. Syns du i mörkret?
Ljuset är på väg tillbaka men du vill synas även när du cyklar hem från krogen eller konserten på kvällen. Kontrollera att cykeln har alla reflexer kvar (vit fram, röd bak och gula i hjulen) och att lysena fungerar både fram och bak.
10. Kontrollera bromsarna
Ta en försiktig provtur och kontrollera att växlar och bromsar fungerar som de ska. Är du en lite ovan cyklist är det skönt att ha både fotbroms och handbroms.