Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Vinstutdelande aktiebolag hör inte hemma i skolan

Bild: Gorm Kallestad/TT/NTB

Dagens ETC

Det räcker inte att bara förbjuda vinstutdelning. Miljöpartiet tar nu initiativ i riksdagen för att utreda hur vinstutdelande aktiebolag kan avvecklas som huvudmän för svenska skolor och förskolor.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Var sjunde elev klarar inte grundskolan. Samtidigt plockar friskolekoncernerna ut många miljoner skattekronor i vinst varje år, och riskkapitalbolag tillåts stoppa våra gemensamma skattepengar på bankkonton utomlands. Pengar som skulle ha tryggat barns framtid.

Det är inte okej.

Det är hög tid att förbjuda vinstutdelning från skolor. Vi i Miljöpartiet vill göra det genom att säga nej till att låta vinstutdelande aktiebolag äga och driva skolor. Skolans syfte ska alltid vara utbildning – aldrig vinst. Att låta friskolor organisera sig som vinstutdelande aktiebolag var ett misstag. Det är hög tid att rätta till det misstaget nu.

Därför tar nu Miljöpartiet initiativ i riksdagen för att utreda hur vinstutdelande aktiebolag kan avvecklas som huvudmän för svenska skolor och förskolor.

Det räcker inte att bara förbjuda vinstutdelning i skolan. Vi måste se till att täppa igen även andra vägar att plocka ut pengar ur skolan, såsom koncernbidrag eller inköp av dyrare tjänster inom koncernen. Därför behöver vi sätta stopp för de vinstutdelande aktiebolagen och andra aktörer som inte är helt idéburna.

Vinstfrågan handlar inte om att alla friskolor är dåliga. Det finns många bra friskolor med fantastiska lärare och elever som trivs och utvecklas. Det är viktigt att ett vinstförbud utformas och fasas in så att dessa skolor kan fortsätta existera i en annan form, som till exempel stiftelser, kooperativ eller så kallade svb-bolag. Efter att Chile förbjudit vinster i skattefinansierade skolor har de privata skolorna fortsatt drivas under andra former.

Vinstfrågan handlar istället om vad marknadslogiken gör med alla skolor.

Nästan oavsett vilket problem i skolan vi börjar nysta i så återkommer vi till att marknadsskolan är en del av problemet. Fler glädjebetyg, mer behov av kontroll och dokumentation och mindre tid för eleverna. Marknadsskolan gör lärare till servicepersonal, föräldrar till kunder och barn till pengapåsar.

Dagens vinstjakt står i vägen för arbetet för ett tryggt och tillitsfullt samhälle som håller ihop. Skolan ska kompensera att barn har olika förutsättningar med sig hemifrån, men den samlade forskningen visar att vårt friskolesystem har ökat skolsegregationen.

Marknadslogiken driver på skolsegregationen eftersom de vinstutdelande skolbolagen tjänar pengar på den. Det är lönsamt att undervisa elever till högutbildade. Det är dyrare att undervisa barn med funktionsnedsättningar från fattigare familjer. De elever som behöver mer stöd blir oftare kvar på andra skolor som utarmas på resurser. Ju fattigare de bortvalda skolorna blir, desto rikare blir aktiebolagsskolornas ägare.

Vill vi skapa ett samhälle som håller ihop måste skolan vara en del av lösningen på samhällets problem. Nu är det tvärt om. Dagens system gör istället skolan till ett hinder. Den cementerar och förstärker de sociala och ekonomiska klyftorna.

En bra skolgång för alla handlar inte bara om varje barns rättigheter, det handlar också om att skapa ett tryggt samhälle, om att motverka grogrunden för kriminalitet och utanförskap. I det är skolan central – alla skolor ska vara bra skolor.

Miljöpartiet har antagit ett nytt program för social rättvisa. Skolan är en viktig pusselbit. Vi kommer inte att komma åt klyftorna i samhället om vi inte löser problemen med skolsegregation. Och det gör vi inte så länge marknadslogiken styr skolan.

För en jämlik skola och verklig valfrihet måste vinstintresset bort ur skolekvationen. Därför behöver de vinstutdelande aktiebolagsskolorna förbjudas.