ETC Stockholm
Debatt: Vems intressen företräder ni?
ETC Stockholm
Ska Smaka på Stockholm vara ett politiskt evenemang? I så fall borde fler röster få komma till tals, tycker Daniel Liljekvist som har skrivit ett brev till arrangörerna.Det är skribenten och inte ETC Stockholm som står för åsikten.
Ska Smaka på Stockholm vara ett politiskt evenemang? I så fall borde fler röster få komma till tals, tycker Daniel Liljekvist som har skrivit ett brev till arrangörerna.
Hej kära evenemangsansvariga! Låt mig först få tacka för årets Smaka på Stockholm! Jag besökte evenemanget och är mycket nöjd, särskilt kontrasterna mellan restaurangerna och det breda utbudet. Smakade en mycket god veggieburger från en indisk food truck, bland annat!
Det var dock inte allt som jag upplevde som trevligt. Under evenemanget propagerades det för arbetsgivarorganisationen Visitas politiska kampanj ”Dubbelstöten”. Under mitt besök fick jag se Visitas kommunikationschef stå och föreläsa om kampanjen. Jag tror att personen som intervjuade henne försökte framstå som nyanserad och kritisk, men tyvärr lät det helt och hållet som en ensidig manifestation för Visitas politiska budskap.
Mitt intryck förstärktes av att det satt uppe reklamblad för ”Dubbelstöten” över hela området. Detta försämrade mitt besök avsevärt.
Jag upplever inte Smaka på Stockholm som en politisk plattform eller manifestation, och det är jag nog inte ensam om. Jag har inget principiellt emot att politiska frågor lyfts under evenemanget. Men ska det finnas en politisk prägel anser jag att det enbart vore rimligt att bjuda på en mer balanserad framställning.
Visitas information kunde med fördel ha kompletterats med information från exempelvis Hotell- och restaurangfacket eller LO. På så sätt hade evenemanget inte upplevts som en plattform för ett enda politiskt budskap.
Om det inte är intressant att ha ett sådant upplägg anser jag att det vore rimligt att i materialet för Smaka på Stockholm göra det tydligt vems intressen evenemanget företräder.
Jag ser fram emot ett svar och nästa års arrangemang!
Daniel Liljekvist
”Frågan är viktig för hela branschen”
SVAR: Smaka på Stockholm är ett evenemang som sedan starten 1991 vill inspirera stockholmarna att oftare besöka krogen. Intresset för mat och dryck har ökat och vi erbjuder nu fler upplevelser, även om huvudsyftet är detsamma. Därför får också branschfrågorna plats på vårt evenemang.
De två frågor vi i år belyste var restaurangmomsen och de arbetstillfällen som branschen erbjuder genom den tillväxt som nu finns. Våra samarbetspartners var Visita och Arbetsförmedlingen.
Vi har vid många tillfällen haft Visita och HRF (restaurangfacket) som deltagare.
Frågan om restaurangmomsen är en viktig branschfråga. Visita driver frågan hårt nu inför valet. HRF håller med om att det ska vara samma moms på restaurang som på catering.
Vi hade säkert kunnat göra detta annorlunda, och tar gärna emot förslag på förbättringar, men ångrar inte att frågorna fick vara med eftersom de berör hela restaurangbranschen.
Johan Turesson
Evenemangsansvarig