Hoppa till innehållet

ETC Göteborg

Debatt: Västlänken bidrar inte till kortare restider

Bild: Foto: Annelie Moran

ETC Göteborg

Mats Lövgren bemöter Sven-Eric Liedmans ledare.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte ETC Göteborg som står för åsikten.

I en högst personlig reflektion skriver Sven-Eric Liedman på ETC ledarsida om Västlänken, som han anser är en politisk ”bravad”. Sitt främsta argument för pendeltågstunneln hänvisar han till ”en stinkande gammal Ford V 8, modell 1936” från ånglokens era. Vilken av de två som stank mest är knappast ens en fråga av akademisk art. Fast idag går tågen främst på elektricitet och det gör snart även de flesta bilar och lastbilar. Farfars gamla Ford blir därmed förpassad som ett museiföremål tillsammans med ångloken.  

VI VILL VETA VAD DU TYCKER!

Skicka din insändare eller debattartikel, upp till 4000 tecken, till
goteborg@etc.se

”Det är inte av pur egoism som jag blivit varm anhängare av Västlänken”, skriver Liedman. Varför han vurmar för att morgondagens pendlare enbart ska ha lika många tåg att välja mellan som idag är märkligt. Om han uppskattade tåg borde han anse att den investering som behövs för Göteborg och regionen ska leda till fler avgångar, inte cementera dagens antal. Det kan knappast kallas för bättre kollektivtrafik eller ”få rätsida på pendel- och kollektivtrafiken”. Det är även konstigt att han anser att de 1,3 miljoner lastbilstransporter som bygget kräver är miljövänligt. För att inte tala om den energislukande produktionen av all betong, vilket innebär att tunneln under sin livstid inte kommer att bidra till förbättrat klimat. 

Sedan mitten av 1970-talet har antalet bilar på gatorna i Västlänksstationernas närområde minskat med hälften. Någon ytterligare minskning tack vare pendeltågstunneln går inte att påvisa utan Trafikverkets egna beräkningar anger att endast en promille av bilisterna kommer att gå över till tåg. Förklaringen är att Västlänken inte bidrar till kortare restider och det saknas efterfrågan att åka tåg mellan två kranskommuner via Göteborg. Arbetsplatserna ligger helt enkelt inte längs med pendeltågstunnelns sträckning. 

Ifall Liedman hade lyft blicken och granskat politikernas ”bravad” hade han sett att det som förväntas komma har av bland andra Riksrevisionen, VTI, Trafa och Svenska Järnvägsfrämjandet dömts ut som en usel investering. I jämförelse med framtidens höghastighetståg kan Västlänken liknas med ett gammalt ånglok, lika stinkande och omodern som hans farfars gamla Ford. Det är garanterat inget som morgondagens generation pendlare vill ha. 

Mats Lövgren

Samordnare,

nätverket Stoppa Västlänken nu 

Ämnen i artikeln