Vasaloppet
Debatt: Vasaloppet försvinner med fossila sponsorer

På vissa ställen efter Vasaloppspåret var det blött som här vid starten i Berga By under måndagens Öppet spår.
Bild: Ulf Palm/TTDagens ETC
Snön försvinner mer och mer för varje år. Vasaloppet måste säga upp avtalet med Preem – och skidåkarna håller med, skriver Rebellmammorna.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.
Sveriges stora folk(hälso)fest Vasaloppet står för dörren. Loppets ledning lyfter hållbarhet som en central fråga och har som mål att fortsätta få människor i rörelse i hundratals år. Samtidigt rapporterar SMHI att den globala uppvärmningen har minskat antalet snötäckta dagar i Svealand med tre veckor på 50 år.
Ett bolag vars produktion till 98 procent består av fossila bränslen och som årligen bidrar till att snötäcket minskar.
Trots att fossila utsläpp hotar både folkhälsan och vintrarna, ger loppet stort utrymme åt Sveriges största oljebolag. Varumärket syns längs spåren, på deltagarnas kläder och i tv. Det normaliserar och legitimerar användningen av fossila bränslen, samtidigt som FN:s generalsekreterare António Guterres tydligt betonar behovet av ett globalt stopp för fossilreklam. Han jämför med rådande reklamförbud för hälsoskadliga produkter som tobak.
Vasaloppets ledning försvarar samarbetet med att “Preem är viktigt i deras klimatarbete” då bolaget erbjuder fossilfria bränslen och laddstolpar. Men argumentet är ihåligt. Det Vasaloppet ger strålkastarljus åt är nämligen landets näst största utsläppare. Ett bolag vars produktion till 98 procent består av fossila bränslen och som årligen bidrar till att snötäcket minskar.
Vi menar att Vasaloppet bör säga upp avtalet med Preem – och skidåkarna håller med. En helt ny Novusundersökning, genomförd på uppdrag av New Weather Institute Sverige, visar att sex av tio svenska skidåkare tycker att Vasaloppet ska sluta göra reklam för Preem. 70 procent av vintersportintresserade svenskar instämmer i påståendet att organisationer och evenemang inom vintersport bör sluta göra reklam för företag som orsakar stora utsläpp av växthusgaser.
Vilseledande reklam försvårar för konsumenter att fatta välinformerade beslut. Preem påstår att de "står bakom Parisavtalet och vill begränsa den globala uppvärmningen i linje med vetenskapen". Samtidigt fortsätter de köpa råolja från Norge, där nya fossila fyndigheter ständigt söks. Internationella Energirådet har fastslagit att all ny oljeutvinning måste stoppas om Parisavtalet ska uppfyllas.
Preem marknadsför konceptet "En bättre resa" och hävdar sig vara på väg att fasa ut fossila bränslen, trots att deras egna årsredovisningar visar att klimatavtrycket inte minskar. Denna greenwashing har fått en grupp Rebellmammor att anmäla bolaget till Konsumentverket.
I en tid där temperaturrekord slås gång på gång är det tondövt att låta Preem ta plats i en av vintersportens mest ikoniska arenor. IFK Mora och Sälens IF behöver söka sponsorer vars verksamhet inte minskar möjligheterna att åka skidor. Om Vasaloppet menar allvar med att finnas kvar i hundratals år måste de agera i linje med verkligheten. Ta ansvar – slopa fossilreklamen!
Ämnen i artikeln
Kommentarer
Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.