Hoppa till innehållet

ETC Stockholm

Debatt: Varför mörkades SL:s dåliga ekonomi?

Bild: Bild: Fredrik Sandberg/TT

ETC Stockholm

Det är dags att titta närmare på hur besluten fattas i Landstingshuset och hur det påverkar oss alla, skriver Seko Pendelklubben som på tisdag demonstrerar mot besparingarna i kollektivtrafiken.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte ETC Stockholm som står för åsikten.

Det är dags att titta närmare på hur besluten fattas i Landstingshuset och hur det påverkar oss alla, skriver Seko Pendelklubben som på tisdag demonstrerar mot besparingarna i kollektivtrafiken.

Den 15 september 2014, dagen efter valet, presenterade SL sitt budgetunderlag för politikerna i trafiknämnden inför 2015. Där framkom att det behövdes ett tillskott på 500 miljoner kronor till SL för att kunna bedriva den kollektivtrafik som -planerats under året. Man behöver inte vara konspiratorisk för att förstå att datumet för att släppa denna bomb var väl planerat för att inte ”störa” valrörelsen. 

Det finns nämligen skillnader mellan blocken i hur de vill hantera problemet. Den moderatstyrda alliansen, som med passivt stöd av SD styr i landstinget, vill bara skjuta till hälften av beloppet vilket innebär en gigantisk nedskärning av kollektivtrafiken på 250 miljoner kronor för budgetåret 2015. 

Den rödgröna oppositionen lade motförslag som innebär att SL får hela beloppet på 500 miljoner kronor. En valfråga av dignitet kan man tycka, men nu blev det inte så. 

Orsaken till underskotten sägs handla om felinvesteringar och att pengar lagts på tveksamma lyx-projekt, som spårvagnstrafik i Stockholms innerstad, men också för att biljettintäkterna legat hundratals miljoner under det som budgeterats. 

Det första och hittills enda sparpaket som lagts fram av SL gäller pendeltågen. 24 miljoner kronor ska SL spara genom att ställa in 108 tågavgångar per vecka till och från Nynäshamn och kraftigt minska bemanningen på pendeltågssta-tionerna.

Och det är väl här man börjar undra. En stor del av de besparingar som görs på pendeln kommer just att leda till minskat åkande och att biljettintäkterna sjunker ytterligare. Hur mycket av besparingen återstår när det hela ska summeras? 

Sedan återstår det att skära ned 226 miljoner kronor inom övrig kollektivtrafik. Ryktet talar om ett kommande stålbad som ska drabba busstrafiken i länet. Är det den ”olönsamma” men livsviktiga trafiken till glesbygdskommunerna som står på tur?  Det talas också om chockhöjningar av biljettpriserna inför 2016. Hur blev det med miljö-mål och löften om Europas bästa kollektivtrafik?

Samtidigt gör de privata aktörer som driver kollektivtrafiken vinster som vida överstiger besparingskravet på 250 miljoner kronor. Vinster som nu finansieras med nedskärningar som drabbar de som betalat för kalaset. Skattebetalarna i Stockholms län.

Efter skandalupphandlingen av pendeltågen 1999 och den katastrofala trafikstarten 2000 startades en namninsamling bland oss anställda med krav på dåvarande SL-styrelsens avgång. När krutröken lagt sig den gången visade det sig att såväl SL-styrelsens dåvarande ordförande som dess vd hade haft sina fingrar i syltburkar de inte borde ha haft.

Frågan är om det inte snart är dags för oss att på samma sätt kräva trafiknämndens avgång och titta närmare på hur besluten fattas i Landstingshuset och hur det påverkar oss alla? Det stinker lika illa i dag som det gjorde för 15 år sedan! 

Demonstration

Tisdag 19 maj klockan 11.30 anordnar Seko Pendelklubben en manifestation på baksidan av landstingshuset mot besparingarna inom kollektivtrafiken.

Ämnen i artikeln