ETC Malmö
Debatt: Vardag och arbete måste gå ihop
ETC Malmö
Våra krav är rimliga. Våra krav är nödvändiga.Det är skribenten och inte ETC Malmö som står för åsikten.
Vi i facket jobbar intensivt med att förhandla fram nya kollektivavtal för hotell- och restaurangbranschen. Det är dags att anställda i vår bransch får en lön som går att försörja sig på och schysta arbetsvillkor. Det är kul att jobba med service – men ingen tycker att det är kul när jobbet är otryggt och svårt att kombinera med familjelivet.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Vår näring har vuxit stadigt här i Skåne och de internationella turister som besöker Sverige blir allt fler. Skåne bjuder på varierade upplevelser för turister. Hit reser människor för att njuta av naturen, Kiviks marknad, ta en båtresa till Ven eller för att se fornminnen som Ales stenar. Barnfamiljer roar sig på Tosselilla eller Skånes djurpark. Det finns något att uppleva för alla.
Här i Skåne uppgick logiintäkterna för turismen till närmare 2,2 miljarder kronor år 2015 och turister gjorde sammanlagt nästan 5,6 miljoner övernattningar här samma år. Bara genom att människor övernattar på hotell, stugbyar och vandrarhem i vår del av landet skapas jobb och intäkter som behövs i Skåne.
Det är fantastiskt att branschen växer. Det finns utrymme för höjda löner och förbättrade villkor för serviceproffsen! HRF:s krav i avtalsrörelsen 2016 är enkla och rimliga. Vi har många förslag som skulle förbättra för de anställda – och därmed för branschen.
Allmän visstid ska användas restriktivt. Tillsvidareanställning ska erbjudas när företaget har ett konstant behov av arbetskraft. Vi vill också stoppa missbruket av schemaläggningen, till exempel genom att anställda får två ledighetsdagar per vecka i genomsnitt. Det måste gå att förena arbete, fritid och föräldraskap.
I dag är det stor oreda när det gäller schemaläggningen i vår bransch. Arbetsscheman ändras i sista stund. Utlovade ledigheter förvandlas plötsligt till jobbdagar. Många, även de med fast anställning, rings ständigt in för att jobba extra på mycket kort varsel. Vi som serviceproffs är flexibla och snabbfotade. Vi löser saker snabbt så att gästen blir nöjd. Men det måste bli ett slut på att detta också ska gälla anställdas privatliv! Våra medlemmar har svårt att klara sitt familjeansvar och får svårt att hämta och lämna sina barn på fritids och förskola. Den dåliga schemaplaneringen tvingar anställda att ställa in planerade läkarbesök eller middagar med familjen. Ändrade arbetstider i sista minuten omöjliggör att vara aktiv i idrotts- och kulturföreningar. Vi accepterar inte det här sättet att behandla anställda i hotell- och restaurangbranschen!
Våra krav är rimliga. Våra krav är nödvändiga. Om inte löner och arbetsvillkor blir schysta kommer anställda att fortsätta att lämna vår bransch i rasande fart. Anställda måste få schysta villkor för att vilja fortsätta att jobba med service. Det räcker inte att det är ett kul jobb!