ETC Stockholm
Debatt: Vad händer när vi säger nej till SD?
ETC Stockholm
Det var inte majoriteten på Globala gymnasiet som blockerade SDU och KDU från att ha ett bokbord, skriver Eskil Engström.Det är skribenten och inte ETC Stockholm som står för åsikten.
Det var inte majoriteten på Globala gymnasiet som blockerade SDU och KDU från att ha ett bokbord, skriver Eskil Engström.
Globala gymnasiet har blivit känt som skolan som stoppade SDU från att ha bokbord. Men det var inte majoriteten som blockerade dörrarna och på så sätt blockerade vårt eget mål – ett öppet och demokratiskt samhälle.
Vad händer när vi säger nej till SD? Jo, då måste vi även säga nej till alla partier, något som får väldigt negativa konsekvenser för det demokratiska lärandet i skolan.
Vi vill ha ett demokratiskt, öppet och tolerant samhälle, där ingen blir diskriminerad. Skolan ska verka för det genom politisk debatt och att värna om sina elever.
Det var därför vi gemensamt valde att på utsatta datum släppa in samtliga riksdagspartiers ungdomsförbund i vår aula, en plats där de som ville kunde gå för att få politisk information. En plats som de som ville skulle kunna undvika. Det beslutet respekterades inte.
Jag har hört folk säga ”varför ska vi behandla en antidemokratisk kraft demokratiskt?”. För mig är det självklart att alltid handla efter de principer man förordar.
Låter man inte SDU komma in då får man enligt reglerna inte släppa in något annat riksdagspartis ungdomsförbund.
Idag tar flera skolor den enkla vägen och stänger ute alla, vilket är mycket ledsamt. Kontaktytan mellan politiken och skolan är viktig, speciellt för att sätta ett ansikte på unga politiker. Det är genom besök på skolor som många ungdomsförbund får medlemmar, de som i framtiden kommer att sitta på ett av de cirka 42 800 förtroendeuppdrag som måste tillsättas i Sverige.
Jag vill visa de som blockerade SDU respekt, de agerade mot rasismen och det är beundransvärt. Men jag håller inte med dem och jag vill att de ska visa oss respekt, vi som inte ville blockera SDU, för att det demokratiska samtalet i skolmiljön ska få fortsätta.