Hoppa till innehållet

Stockholm

Debatt: Uppsalapendeln är vår livsnerv

”Sättet som Uppsalapendeln behandlats, med tiotusentals resenärer som lämnas i sticket, visar med all önskvärd tydlighet hur dysfunktionellt det blir när viktig samhällsservice styrs av vinstintresse.”

”Sättet som Uppsalapendeln behandlats, med tiotusentals resenärer som lämnas i sticket, visar med all önskvärd tydlighet hur dysfunktionellt det blir när viktig samhällsservice styrs av vinstintresse.”

Bild: Jessica Gow/TT

Dagens ETC

Möjligheten att kunna pendla mellan Uppsala och Stockholm ska vara en självklarhet. Regeringen drar nu delvis undan mattan för den möjligheten och det är ett svek mot tiotusentals resenärer, skriver V i Stockholm och Uppsala.

Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.
Kommentera

45 000 pendlare fick nyligen ett dråpslag när SJ meddelade att man lägger ner den populära Uppsalapendeln. Många är just nu oroade över hur det kommer att påverka dem. Man kanske börjar leta andra jobb, känner sig tvungen att utöka förskoletiderna eller börja plugga på ett annat ställe än vad man tänkt sig från början. 

Men nedläggningen påverkar inte bara enskilda. Det riskerar att drabba hela samhällen. Många arbetsgivare är beroende av att kunna rekrytera från ett större område. För exempelvis Knivsta är det avgörande att kommuninvånarna kan pendla in till antingen Uppsala eller Stockholm. Ska Stockholm-Mälardalsregionen fortsätta att utvecklas och vara en plats där många vill leva i måste det vara enkelt och smidigt att ta sig mellan olika orter.

Sättet som Uppsalapendeln behandlats, med tiotusentals resenärer som lämnas i sticket, visar med all önskvärd tydlighet hur dysfunktionellt det blir när viktig samhällsservice styrs av vinstintresse. 

SJ påstår att tågen inte är lönsamma. När tåglinjer läggs ner är det lätt att tro att det är få som reser med dem. I fallet med Uppsalatågen är det tvärtom. Tågen är ofta överfulla och det skulle behövas fler avgångar än vad som körs i dag – inte färre. I stället försvinner 18 tågavgångar om dygnet i varje riktning med några månaders varsel. Detta på en sträcka som redan har drabbats hårt av förseningar och inställda avgångar. 

Det är inte så samhällsviktig infrastruktur ska behandlas. Människor som inrättat sina liv efter pendling måste kunna lita på att tågen går i tid och inte plötsligt en dag försvinner. 

SJ:s beslut går också i otakt med avtalet om att bygga ut järnvägen till fyra spår mellan Uppsala-Stockholm, med två nya stationer och totalt 48 000 nya bostäder i Knivsta och södra delarna av Uppsala. Allt pekar på att behovet av fungerande tågtrafik kommer öka ännu mer de närmaste åren. 

Vi är kommun- och regionpolitiker i Stockholm och Uppsala och riksdagsledamöter från de båda orterna. Vi kommer göra allt i vår makt för att människor ska drabbas så lite som möjligt av nedläggningen av Uppsalapendeln. Just nu pågår ett intensivt arbete för att hitta möjliga lösningar. 

Men SJ är ett statligt ägt bolag. Vi kräver också besked från regeringen.

Hur ska en fungerande tågtrafik upprätthållas i våra län efter 15 december? Hur rimmar SJ:s beslut med den statliga planen på utbyggd järnväg och stationer? Finns det en risk, som representanter för Trafikverket har påpekat, att fler väljer andra resesätt, som bil, med ökade klimatutsläpp som följd? 

Sverige behöver en ny politik för tågtrafiken för att det helt enkelt inte håller längre med gamla lösningar för framtiden. Tåg är framtiden, de är miljövänliga, snabba och kan koppla ihop hela landet. Men idag är tågsystemet som ett trött nätverk från förr: försenade avgångar, gamla tåg och spår som inte räcker till. För att kunna resa smidigt och hållbart i framtiden behövs en rejäl upprustning.

Tågtrafik är heller inte som vilken tjänst eller vara som helst. Tåglinjer ska byggas och upprätthållas där de gör mest nytta. Inte där det går att krama ut mest pengar från dem. Därför vill vi slopa vinstkravet på SJ och i stället låta våra behov av att resa och kopplas ihop med andra styra. 

Stockholm-Uppsala är en av de mest populära resvägarna i Sverige, men också andra tågsträckor har drabbats av nedläggning. Samtidigt som beskedet om Uppsalapendeln kom meddelade SJ att man lägger ner nattågen mellan Göteborg och Umeå. Detta trots att det sannolikt leder till fler flygresor när tåget blir mindre lättillgängligt. 

Så om vi verkligen vill ha ett hållbart, snabbt och pålitligt sätt att ta oss runt i Sverige, då behöver vi en ny, uppdaterad politik som sätter fokus på framtiden och som gör tågen till det självklara valet igen! Tågtrafiken ska utvecklas – inte avvecklas!

Andrea Andersson-Tay (V)
Riksdagsledamot, Stockholm

Lina El Yafi (V)
Ledamot trafiknämnden i Region Stockholm

Clara Lindblom (V)
Bostads- och fastighetsborgarråd i Stockholms stad

Neil Ormerod (V)
Regionråd i Region Uppsala

Tobias Smedberg (V)
Kommunalråd i Uppsala Kommun

Ilona Szatmári Waldau (V)
Riksdagsledamot, Uppsala

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.