Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Tunneln kommer orsaka förtida dödsfall

Nya motorvägar har inte har någon plats i moderna städer, menar debattörerna. 
Nya motorvägar har inte har någon plats i moderna städer, menar debattörerna.  Bild: Bild: Jonas Ekströmer/TT

Dagens ETC

Planerna på att bygga Förbifart Stockholm går tvärs emot Sveriges nollvision för växthusgasutsläpp och måste stoppas, skriver Jordens Vänner.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Fredagen den 12:e augusti tågade ett 100-tal medborgare till en byggarbetsplats i Akalla där förberedande arbeten sker inför bygget av motorvägen Förbifart Stockholm. Deltagarna i aktionen blockerade arbetsplatsen och stoppade därigenom bygget för en dag. Allt gick lugnt till och de hade en god dialog med polisen. Bland de medverkande syntes en stor mångfald: Ungdomar, småbarnsföräldrar med barnvagnar och pensionärer, tillresta från hela landet tillsammans med boende i Järvaområdet. Jordens Vänner hade i förväg uttalat stöd för aktionen och deltog med flera aktivister på plats.

BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0

Det gemensamma budskapet från deltagarna var att vi inte kan acceptera det övergrepp som motorvägsbygget innebär mot miljön och medborgarnas hälsa. Vi kan inte heller acceptera att över 40 miljarder kronor kastas bort på ett så meningslöst projekt som Förbifart Stockholm, samtidigt som stora investeringar behövs i kollektivtrafiken i Stockholmsregionen. Priserna höjs ständigt för kollektivtrafikanterna, vilket för många ger tydliga avtryck i plånboken. Istället för att belöna dem som varje dag gör en insats för klimatet och luftkvaliteten i Stockholm genom att resa kollektivt väljer landstingspolitikerna att bestraffa dem genom höjda priser, samtidigt som de belönar de bilister och åkerier som bidrar till att orsaka miljö- och hälsoproblemen med en ny motorvägstunnel.

Frågan är dock om Förbifart Stockholm kan ses som en belöning ens för dem som kommer att använda den. Trafikverkets egna beräkningar visar att partikel- och kväveoxidhalterna i tunneln kommer att vara runt tio gånger högre än halterna i Peking, så höga att barn, äldre, sjuka och astmatiker inte bör färdas i den. Dessa grupper utgör enligt Folkhälsoinstitutet tillsammans 40 procent av befolkningen. Luften i tunneln kommer att orsaka omkring 25 förtida dödsfall och flera tusen skadade bland trafikanterna varje år. De höga halterna av luftföroreningar gör det också hälsofarligt att använda vägen för busstrafik och till ett mycket allvarligt arbetsmiljöproblem för chaufförerna. Till allt detta ska läggas ytterligare dödsfall och hälsoproblem som kommer att drabba boende i områdena kring tunnelmynningarna i Järva och Skärholmen.

Utöver de lokala miljö- och hälsoproblem som blir följden om Förbifarten byggs kommer den ökade vägtrafik som resulterar av bygget att försvåra möjligheterna att nå klimatmålen. Miljömålsberedningen har föreslagit att Sverige senast år 2045 inte ska ha några nettoutsläpp av växthusgaser. Beredningen pekar speciellt på vikten av utsläppsminskningar inom transportsektorn, exempelvis genom att gång-, cykel- och kollektivtrafik blir normgivande i trafikplaneringen i städer. Planerna på att bygga Förbifart Stockholm går på tvärs emot dessa mål, eftersom all forskning visar att bygget av nya vägar ger ökad vägtrafik, och därmed ökade utsläpp av koldioxid. Även Trafikverket kommer till slutsatsen att biltrafiken måste minska för att klimatmålen ska kunna nås, detta i den uppmärksammade klimatrapport som hemlighölls tills Jordens Vänners aktivister tidigare i år besökte Trafikverkets huvudkontor och begärde ut rapporten.

Fakta visar med all önskvärd tydlighet att nya motorvägar inte har någon plats i moderna städer. Trots det håller politiker på alla nivåer fast vid gamla dogmer som innebär slöseri med både pengar och människoliv. Det är dags att tänka om nu. Våga ta ert ansvar och stoppa bygget av Förbifart Stockholm för gott.

PRENUMERERA PÅ ETC HELG

Den här artikeln kommer från veckans ETC Helg.
Vill du prenumerera för under 16 kronor numret?
Här kan du teckna en prenumeration.