ETC Stockholm
Debatt: Trafikverket döljer sanningen om Bromma
ETC Stockholm
”Det är tydligt att Trafikverket tycker att vår slutsats är en obekväm sanning”, skriver Daniel Helldén (MP) om att myndigheten har dragit tillbaka en rapport om Bromma flygplats.Det är skribenten och inte ETC Stockholm som står för åsikten.
”Det är tydligt att Trafikverket tycker att vår slutsats är en obekväm sanning”, skriver Daniel Helldén (MP) om att myndigheten har dragit tillbaka en rapport om Bromma flygplats.
Maria Rankka från Handelskammaren påstår i en rapport som publicerades i förra veckan att Miljöpartiet vill avveckla flygtrafiken när Bromma flygplats stängs. Det är inte sant.
MP vill flytta över den nuvarande flygtrafiken från Bromma till Arlanda och i stället bygga
50 000 nya bostäder. Vårt förslag skapar bättre flygförbindelser via Stockholm till övriga Sverige och världen och skulle skapa fler jobb i Sverige, inte färre.
I Trafikverkets rapport om framtidens flygtrafik (2013:107) är expertmyndigheten tydlig: ”Det är uppenbart att Brommas reguljära trafik skulle kunna hanteras i sin helhet på Arlanda”.
Det står alltså helt klart att det går att flytta över trafiken från Bromma till Arlanda utan att det blir försämrade förbindelser från och till Stockholm, Sverige eller övriga världen.
Det finns därför heller inget fog för att det skulle bli svårt för företag att ha kvar sin verksamhet på orter med flygförbindelser till Bromma eller att 24 000 jobb skulle riskera att försvinna i Sverige.
Under den senaste veckan har Trafikverket valt att återkalla rapporten som säger att det är möjligt att flytta över flygtrafiken från Bromma till Arlanda från sin webbplats. Företrädare från Trafikverket menar att slutsatsen i rapporten kan misstolkas: ”det är en olycklig formulering som grundar sig i en teori. Den är inte fel – men man ska inte använda den som att marknadsförutsättningarna är desamma på Arlanda som på Bromma”.
Slutsatsen är alltså inte fel men kan tydligen misstolkas. För oss är det uppenbart att Brommas reguljära trafik skulle kunna hanteras i sin helhet på Arlanda och att det är möjligt att bygga bostäder på Bromma. Och att den slutsatsen av någon anledning är en obekväm sanning för både Stockholms handelskammare och Trafikverket.