Hoppa till innehållet

ETC Göteborg

Debatt: Tiden är knapp för miljöfrågorna!

"Genomför flygskatten! Flygskatten finns redan i en rad länder i Europa", skriver debattörerna.
"Genomför flygskatten! Flygskatten finns redan i en rad länder i Europa", skriver debattörerna. Bild: Bild: Håkon Mosvold Larsen/NTB/TT

ETC Göteborg

Replik till Anna Sibinska och Martin Nilsson (MP) i ETC Göteborg 9 juni.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte ETC Göteborg som står för åsikten.

Vi som är aktiva i klimatrörelsen i Göteborg känner också sådan frustration som Ragnar Jönsson uttryckte i artikeln "Öka takten i omställningen" i ETC 17/5. Ragnar skrev bland annat "Vi behöver genomföra en mycket stor och omfattande omställning av hela samhället. Vi ska bli en av de första fossilfria välfärdsnationerna, men vi fortsätter att köra omkring på bensin och diesel. Det är bråttom". Enligt SOM-institutet är klimatförändringarna det som oroar svenska folket mest. Ragnar Jönsson är alltså inte ensam i sin frustration. Den delas av en stor del av invånarna i Sverige.

BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8

 

Just nu finns det fantastiska möjligheter att genomföra omställningen! Den som såg Jens Ergons TV-reportage nyss om ”Fossilbranschens sista strid” vet att kostnaden för förnybar energi har sjunkit mycket snabbare än någon hade kunnat föreställa sig. Den som har läst boken ”Omställningen” (också av Jens Ergon) vet också att omläggningen till förnybart måste gå mycket snabbare än vi tidigare har trott om vi ska undvika ”tipping points” p.g.a sådant som isavsmältning och metanutsläpp från tinad tundra.

 

"Koldioxidutsläppen som vi svenskar orsakar ligger på ungefär samma nivå som för 20 år sedan."

 

Därför är det så viktigt att vi ökar takten i omställningen nu! Det påpekas också ofta av experter som t.ex. professor Johan Rockström och meteorolog Pär Holmgren.

Koldioxidutsläppen som vi svenskar orsakar ligger på ungefär samma nivå som för 20 år sedan. I Sverige har vi 4,7 miljoner personbilar, men bara 30 000 är laddningsbara, alltså mindre än en procent. Vi har ett fåtal eldrivna bussar, men ännu inga eldrivna lastbilar. Flygande och köttkonsumtion ökar. Vi har alltså knappt börjat omställningen!

Visst har vi fått en klimatlag och en större klimatbudget. Det har gjorts mycket som är bra och Miljöpartiet har drivit fram många förbättringar, både nationellt i Sverige och lokalt i Göteborg. Men vi är knappast ”på god väg” mot att bli ett fossilfritt välfärdsland som Anna Sibinska och Martin Nilsson skriver i ETC 9/6. Det kan se så ut när man tittar på siffror för utsläpp som sker inom Sverige, men vi orsakar också utsläpp genom vår import och våra flygresor. Vi måste självklart ha som mål att minska också de utsläppen och därför är det viktigt att de svenska utsläppsmålen blir konsumtionsbaserade. Det är jättebra att Göteborg redan har infört konsumtionsbaserade mål.

Regeringen och Miljöpartiet vill att ”Sverige ska bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer”. Det som görs nu räcker inte absolut inte till för att nå det målet. Om Miljöpartiet ständigt visar att vi måste öka ambitionerna och aldrig nöjer sig med det redan uppnådda får man nog också tillbaka en del av sina förlorade medlemmar och väljare.

Det finns mycket att göra:

• Arbeta för att Sveriges utsläppsmål ska bli konsumtionsbaserade!

• Arbeta för en radikal skärpning av reglerna för EU:s utsläppshandel!

• Genomför flygskatten! Flygskatt finns redan i en rad länder i Europa

• Förenkla juridiken runt elproduktion och förbättra möjligheterna att sälja och flytta överskottsel!

• Se över skatter och subventioner för el- och värmeproduktion! Skatter kan vara effektiva styrmedel mot förnybar produktion, men så fungerar inte systemet nu.

• Satsa massivt på solcellsparker och på solceller på kommunala tak!

• Och så vidare...

Vi har fortfarande chansen att klara tvågradersmålet, men tiden är mycket knapp. Omställningen måste ta mycket högre fart i hela samhället; på riksplanet, i kommunerna, i företagen och i vår egen vardag.

Först när omställningen är klar kan vi vara nöjda.

 

Gunnar Isaksson, aktiv i Klimatsamling

Gertrud Ingelman, aktiv i Klimatsamling

Anders Ridderström, aktiv i Naturskyddsföreningen

Kerstin Hamberger, aktiv i Klimatsamling

Mats Klingberg, aktiv i Jordens Vänner

Annika Rydenstam, aktiv i Klimatsamling

Astrid Roxenholt, aktiv i Klimatsamling

Hugo Norell, aktiv i Klimatsamling

Dan Baeckström, aktiv i Naturskyddsföreningen

Ämnen i artikeln