Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Sverige måste förbjuda den fossila propagandan

”Oljebolag, biltillverkare och flygbolag plöjer ner miljarder kronor varje år på att vi ska köpa mer drivmedel, fler och större bilar samt flyga oftare och längre, vilket leder till mer utsläpp”, skriver debattörerna.
”Oljebolag, biltillverkare och flygbolag plöjer ner miljarder kronor varje år på att vi ska köpa mer drivmedel, fler och större bilar samt flyga oftare och längre, vilket leder till mer utsläpp”, skriver debattörerna. Bild: Tomas Oneborg/SvD/TT

Dagens ETC

Fossil reklam vilseleder och driver på utsläpp. Andra länder och städer har redan börjat agera mot den. Svenska politiker har stöd av väljarna att följa deras exempel.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Miljömålsberedningen arbetar nu med att ta fram sitt förslag till hur svenskarnas klimatpåverkan ska minska. Den riskerar att missa det som driver på konsumtionen och därmed klimatförändringen: den massiva propagandan för business as usual. Det behövs ett förbud mot den reklam som allra mest driver på klimatkrisen.

Svenskarnas klimatpåverkan är idag lika stor som 1980 eftersom vi konsumerar mer och mer. Användningen av fossila bränslen har trefaldigats sedan 1970, ­nästan i takt med tillväxten i ekonomin, trots effektiviseringar, ny teknik och utbyggnad av förnybar energi.

Nyligen krävde 450 forskare inom klimat ett stopp för reklam och marknadsföring från alla ­företag som får mer än hälften av sin omsättning från tillverkning och försäljning av fossila ­bränslen.

Sveriges strategi för minskad klimatpåverkan måste våga ­adressera den propaganda som effektivt understödjer rådande normer om konsumtion, framför allt från företag vars produkter är fossila eller är beroende av fossila bränslen.

1. Fossil reklam leder till ökade utsläpp. Oljebolag, biltillverkare och flygbolag plöjer ner miljarder kronor varje år på att vi ska köpa mer drivmedel, fler och större bilar samt flyga oftare och längre, vilket leder till mer utsläpp.

2. Fossil reklam motverkar klimatmålen. Reklam för fossila produkter motverkar klimatmålen så länge ­oljebolag, biltillverkare och flygbolag tillåts göra reklam för en livsstil och värderingar som är intimt förknippade med användning av fossila bränslen.

3. Fossil reklam vilseleder. Många oljebolag och företag som är beroende av fossila bränslen framhåller i reklamen att de satsar på förnybar energi, klimatkompensation eller ska bli ”klimatneutrala”, oftast ­någon gång i framtiden. Det vilse­leder oss att tro att bolagen och deras produkter inte har någon nämnvärd klimatpåverkan.

4. Fossil reklam sprider falska lösningar. Reklam för fossila produkter används ofta till att propagera för falska lösningar, som naturgas och fossil vätgas, infångning och lagring av koldioxid, mer kärnkraft och biobränslen.

5. Fossila produkter skadar häls­an. Luftföroreningar dödar fler människor än rökning. Globalt dör mer än 8,7 miljoner människor varje år på grund av luftföroreningar från fossila bränslen, enligt en studie från brittiska universitet.

De bilder reklamen sätter i våra medvetanden – soliga stränder med leende människor, bilar som susar fram under trädens grenverk – sätter en standard för vad som är ett eftersträvansvärt liv. Dessa ­bilder håller oss kvar i beteenden och tankemönster som hör 1900-talet till.

Allt fler länder och städer agerar. Frankrike har nyligen beslutat att bilreklam måste ha en uppmaning att resa miljösmart. Amsterdam har stoppat reklam för dieselbilar och lågprisflyg i tunnelbanan. Utrecht har nyligen tagit ett ännu mer offensivt beslut. Motioner med liknande förslag har lagts fram i Stockholm, Örebro och Lund.

En färsk opinionsundersökning från Greenpeace visar att drygt hälften av Sveriges befolkning stödjer ett förbud mot fossil reklam.

Vi kräver stopp för:

• Reklam från alla företag som är verksamma på marknaden för fossila bränslen, särskilt de som utvinner, raffinerar, levererar, distribuerar eller säljer fossila bränslen,

• Reklam för fossila bränslen samt för luft-, väg- och vattenvägstransporter (förutom kollektivtrafik och liknande samhällsviktiga funktioner) som drivs med fossila bränslen,

• Sponsring av företag som omfattas av punkterna ovan eller som använder varumärken eller kommersiella namn som används för fossila bränslen.