Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Studiero kan uppnås med rätt verktyg

Bild: Bild: Shutterstock

Dagens ETC

Studiero kan uppnås om förutsättningar ges. Det är ett förebyggande arbete som handlar om det mellanmänskliga och om lärares möjlighet att arbeta professionellt. Det skriver Anna Hamnström gymnasielärare med specialpedagogisk kompetens
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Liberalerna har lagt fram förslag på åtgärder som skolor kan använda sig av när stök övergår till brott, som till exempel vid hot och våld. Förslagen innebär omplacering av stökig elev till en annan skola, avstängning av elev utan yttranden från elev och vårdnadshavare, och polisanmälan av alla brott. Förslagen är konkreta, men berör inte grundproblematiken. Varför saknas studiero? 

Inom specialpedagogiken talar man om perspektiv på lärande - det kompensatoriska perspektivet och det relationella perspektivet. Claes Nilholm, professor i pedagogik med inriktning mot specialpedagogik vid Uppsala universitet, talar om just dessa perspektiv. Det kompensatoriska perspektivet handlar om att elevens svårighet ligger hos eleven. Eleven är bärare av sitt problem. Skolans uppdrag blir att kompensera för elevens svårighet. Oftast med hjälp av tekniska hjälpmedel. Utifrån perspektivet blir lärarens elevsyn: vad är du? Eleven blir med andra ord ett objekt. 

Det relationella perspektivet handlar om att elevens situation sätts i relation till den sociala miljön. Lärarens bemötande blir en viktig del i elevens utveckling. Skolans uppdrag blir att skapa förtroendefulla relationer genom att se eleven och att lyssna på eleven. Utifrån perspektivet blir lärarens elevsyn: vem är du? Eleven är en människa. 

I mitten av nittiotalet avskaffades USKEN, lärarnas undervisningsskyldighet. Den var en statlig bestämmelse över max antal timmar per vecka en lärare var skyldig att undervisa. I dagens skola är det varje skolas skolledning som bestämmer över lärarnas antal undervisningstimmar. 

Utifrån ovan resonemang följer fem stycken förslag på hur studiero kan uppnås:

1. Mer specialpedagogik på lärarutbildningen

Börja med nästa generations lärare. Dagens lärarutbildning innehåller enstaka kurser i specialpedagogik. Utforma utbildningen så att kunskap om perspektiv på lärande framhävs.

2. Kompetensutveckling av lärare

Erbjud kompetensutveckling inom specialpedagogik för yrkesverksamma lärare. Låt lärare få kännedom om de olika perspektiven och ge möjlighet till kollegiala diskussioner. Betona det relationella perspektivet. Mellanmänskliga möten inger elever framtidstro. 

3. Färre undervisningstimmar

Enligt statistik från Lärarnas Riksförbund, 2019, undervisar högstadielärare i snitt två timmar mer än när USKEN fanns. Skolverkets generaldirektör, Peter Fredriksson, kommenterar statistiken genom att ställa frågan på vilket sätt kvaliteten påverkas. Färre undervisningstimmar skapar förutsättningar för ökad kvalitet och studiero. Lärarna hinner möta elever. Och stanna i mötet.

4. Resursteam

Vad är inkludering? En elevs fysiska miljö? En elevs känsla av att tillhöra och att utvecklas? För att det ska ske kan skolor utveckla resursteam bestående av lärare, specialpedagoger och speciallärare. Elever i svårigheter kan ha behov av trygghet i mindre grupp och av vuxna som har tid att se dem. 

5. Tillfälligt stänga av elever vid allvarliga händelser, men efter yttranden från elev och vårdnadshavare

I dag får rektorer på grundskolan tillfälligt stänga av elever om det är nödvändigt för att säkerställa andra elevers trygghet. Avstängningen ska ske efter yttranden från elev och vårdnadshavare. Skärps denna paragraf inskränks både elevens yttrandefrihet och tillhörighet i det sociala sammanhanget. 

Studiero kan uppnås om förutsättningar ges. Det är ett förebyggande arbete som handlar om det mellanmänskliga och om den tid en lärare får för att verka professionellt.