Hoppa till innehållet

Stockholm

Debatt: Stockholmare tjänar på att SL kör egna bussar

”Att köra kollektivtrafiken i egen regi i stället för att upphandla skulle både ge personalen bättre villkor och en större flexibilitet när trafiken planeras,” skriver debattören.

”Att köra kollektivtrafiken i egen regi i stället för att upphandla skulle både ge personalen bättre villkor och en större flexibilitet när trafiken planeras,” skriver debattören.

Bild: SL

Dagens ETC

Det är dags för Region Stockholm att ta tillbaka delar av kollektivtrafiken i egen regi. Vi är i ett nu eller aldrig-läge, menar Vänsterpartiet.

Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.
Kommentera

Att köra kollektivtrafiken i egen regi i stället för att upphandla skulle både ge personalen bättre villkor och en större flexibilitet när trafiken planeras. Det konstaterar en färsk utredning av frågan som trafikförvaltningen i Region Stockholm har gjort.

Idag är all trafik upphandlad. Det betyder att det är olika privata företag som kör samtliga av SL:s bussar, spårvagnar, tunnelbanor, pendeltåg och båtar, och som också kammar hem eventuella vinster som genereras. Sedan 90-talet har idén om att kollektivtrafiken blir billigare och effektivare om den privatiseras dominerat helt. Utredningen visar att så inte är fallet, och pekar på att det snarare saknas forskning och relevanta jämförelser.

Sex regioner har valt en annan väg. I Västmanland, Örebro, Norrbotten, Västerbotten, Västra Götaland och Uppsala körs delar av trafiken fortfarande i egen regi, med personal som är anställda direkt av regionerna. De här regionerna ser att personalens arbetsmiljö är bättre och att kvaliteten blir högre. Trafik i egen regi blir också mer flexibel, eftersom förändringar i privatiserad trafik måste förhandlas med det upphandlade företaget, något som ofta blir komplicerat och dyrt.

Idag är all kompetens på trafikförvaltningen av naturliga skäl fokuserad på upphandlad trafik. Men en reformering av förvaltningen skulle gynna även de delar som körs privat, eftersom kunskap kring egen regi skulle öka förståelsen för trafikbolagen och det praktiska arbetet.

Det är sant att egen regi skulle kunna leda till något högre kostnader, något som de sex regionerna också intygar i utredningen. Det är naturligt eftersom priserna pressas i varje upphandling, när trafikbolagen gör vad de kan för att lägga det lägsta budet. Ofta är det personalen som hamnar i kläm när det är deras löner och villkor som blir variabler i budgivningen. 

Vad det skulle kosta regionen på kort sikt går att hämta hem i bättre personalvillkor och punktligare trafik på längre sikt.

Med trafik i egen regi kan vi säkerställa schysta och hållbara villkor och förpassa indragna toapauser till historien. Det tjänar vi alla på i längden. Det visar inte minst haveriet på pendeltågen de senaste åren med 4 000 inställda tåg som till stor del berodde på avtal som inte gick att bedriva trafik på.

Stora delar av SL:s trafik är uppbunden på långa avtal. Kommande år finns dock ett antal buss- och skärgårdsbåtsavtal som löper ut, och som skulle passa bra i tid och storlek för att ta över i egen regi. Vad det skulle kosta regionen på kort sikt går att hämta hem i bättre personalvillkor och punktligare trafik på längre sikt. Det är dags att agera, det är nu eller aldrig.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.