ETC Stockholm
Debatt: Stockholm kommer klara klimatmålet
ETC Stockholm
I ETC Stockholm #17 skrev Mattias Goldman till Stockholms stads Klimatgeneral Gustaf Landahl, som här svarar.Det är skribenten och inte ETC Stockholm som står för åsikten.
I ETC Stockholm #17 skrev Mattias Goldman till Stockholms stads Klimatgeneral Gustaf Landahl, som här svarar.
Hej Mattias! Kul att du uppmärksammat att Stockholms stad har valt att höja ambitionerna i klimatarbetet. Som du vet har jag arbetat med dessa frågor sedan den första handlingsplanen mot växthusgaser från slutet av 1990-talet.
Stockholm var då ensam med ett sådant arbete och målet var att stabilisera utsläppen som då ökade årligen. Mätt per invånare har vi fram tills nu lyckats med att nästan halvera utsläppen: från 5,4 till 2,9 ton per invånare. Tillsammans har staden, verksamheterna och stockholmarna lyckats med denna imponerande omställning!
Nu har de flesta kommuner strategiska planer för att energi‑
effektivisera och minska sin klimatpåverkan. Glädjande statistik visar att utsläppen inte längre ökar.
För de som trodde att minskade utsläpp skulle leda till minskad tillväxt kan vi konstatera att tillväxten och klimatomställningen kan gå hand i hand. Dessutom skapas fler jobb med de nya teknikerna. Sverige har här med sin miljötekniska kompetens och stora tillgångar till förnybar energi ett stort försprång som jag tycker vi ska utveckla!
Stadens ambitioner skärps nu för en fortsatt minskning av utsläppen. Vi är övertygade att omställningen leder till både en ekologiskt, socialt och ekonomisk hållbar stad.
Utmaningarna är stora och jag delar uppfattningen om att utsläppen från trafiken kanske är den största av dem alla. Här måste vi vidta en mängd olika åtgärder.
Redan nu har vi kommit längre än vad du skrev. Utsläppen från transportsektorn ökar inte längre i Stockholm - den minskar. Stockholmarna väljer allt mer klimatsmarta sätt att förflytta sig, vilket vi vill underlätta ytterligare.
Genom överenskommelser med landstinget och staten ska flera tunnelbaneutbyggnader ske för att stärka kollektivtrafiken.
För de som behöver en bil ibland så vill staden satsa på att stötta fler bilpooler. Staden skulle gärna fås möjlighet att avsätta viss gatuparkering för bilpoolsbilar men här behöver vi hjälp av staten för att göra detta lagligt möjligt.
Godstransporterna är också viktiga i en stad. Här studerar vi olika sätt att främja miljölastbilar och en förbättrad godslogistik. Genom projekt som till exempel CleanTruck, har staden visat att det går att använda miljölastbilar som går på förnybara drivmedel och genom upphandlingar av till exempel mat till stadens verksamheter driver vi fram att transporterna till allt större del sker med miljölastbilar.
Vi kommer även i framtiden behöva bilar, bussar och lastbilar. Här behöver omställningen till energieffektivare fordon som drivs med el eller förnybara drivmedel påskyndas. Staden satsar stort på att öka produktionen av biogas. Målet är att år 2020 ska 70 procent av allt matavfall gå till biogasproduktion.
Jag är övertygad om att Stockholm kan bli fossilbränslefritt till år 2040. Vi kommer till hösten redovisa hur detta kan ske i en färdplan. Men för flera av åtgärderna är det viktigt att kommunen ges legala möjligheter från staten att främja de klimat-smarta lösningarna. Dessutom krävs det styrmedel för att styra mot mer energieffektiva fordon som drivs med el eller förnybara drivmedel.
Jag skickar därför vidare frågan till miljöminister Åsa Romson med hopp om att hon kan reda ut dessa frågor.