Hoppa till innehållet

ETC Stockholm

Debatt: Stockholm först i landet med etiska riktlinjer för reklam

"Stockholmare måste få slippa att utsättas för osund kroppshetsande reklam och                  omoderna föreställningar om hur kvinnor och män ska vara", skriver debattörer från Feministiskt initiativ.
"Stockholmare måste få slippa att utsättas för osund kroppshetsande reklam och omoderna föreställningar om hur kvinnor och män ska vara", skriver debattörer från Feministiskt initiativ. Bild: Bild: Eugene Hoshiko/AP/TT

ETC Stockholm

London har redan infört det. Trondheim likaså. Nu inleder Stockholm arbetet med att ta fram etiska riktlinjer för reklam. Sexistisk reklam och rasistiska kampanjer ska inte längre förekomma på stadens reklamtavlor.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte ETC Stockholm som står för åsikten.

Vi kan säga nej till sexistisk och rasistisk reklam och det politiska styret i Stockholm väljer nu att agera. Nu inleder vi arbetet med att ta fram etiska riktlinjer och Stockholm blir då först i landet med förbud mot sexistisk och rasistisk reklam. 

BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0

FN:s Kvinnokommitté har kritiserat Sverige för den utbredda sexualiseringen av det offentliga rummet då det underminerar kvinnors rättigheter. Feministiskt initiativ menar att vi måste ta FN:s kritik på allvar. Sexualisering och objektifiering är ett hinder för jämställdhet som bidrar till en skev syn på kvinnor. Hur många reklampelare i staden ska en liten tjej behöva passera innan hon lär sig att det viktigaste hon kan vara för att få synas och bli sedd i samhället är smal, vit, avklädd och passiv? 

Stockholmare måste få slippa att utsättas för osund kroppshetsande reklam och omoderna föreställningar om hur kvinnor och män ska vara. I somras rasade en debatt om sexuella trakasserier i samband med ungdomsfestivalen We Are Sthlm. Det är dags att se sambandet mellan att män tar sig rätten att sexuellt trakassera kvinnor och att staden är full av bilder av kvinnokroppar som sexuella objekt. 

Allianspartiernas invändning mot att införa etiska riktlinjer för att stoppa sexistisk och rasistisk reklam att det inte är politikens uppgift att bedöma reklamens budskap. Men själva lät de inte ens Riksteatern annonsera för en utställning eftersom de ansåg att det stred mot deras klotterpolicy. 

Feministiskt initiativ vill istället att reklam ska lämna plats åt mer kultur och samhällsinformation i det offentliga rummet. Stockholm ska vara en stad för alla, där våra invånare ska bemötas med respekt och värdighet. Att få utrymme på stadens reklamytor är inte en mänsklig rättighet. All kommunal verksamhet i Stockholm ska ske med respekt för alla människors lika värde. Vårt mål under mandatperioden är en stad där alla ska känna sig trygga och inkluderade. Där ingår inte att behöva bli matad med nedvärderande bilder av kvinnor eller rasistiska budskap i det offentliga rummet.

Feministiskt initiativ kan inte styra över varken tunnelbanereklamen eller reklambranschen men vi kan styra över våra gemensamma utrymmen. Landstinget har också den möjligheten. Det moderatledda SL i Stockholm har redan riktlinjer – men som de väljer att inte omsätta i praktiken. Därför har Sverigedemokraterna haft möjlighet att tapetsera tunnelbanan med rasistisk propaganda. Nu inväntar vi att allianspartierna i landstinget agerar så vi slipper sexistisk och rasistisk reklam även i kollektivtrafiken. 

Ämnen i artikeln