Opinion
Debatt: Sluta hyckla om klimatet
Dagens ETC
Vi befinner oss i klimatnödläge men det lilla högerstyret underskattar de stora riskerna extremväder och höjda havsnivåer medför för Göteborg. Privatbilismen i innerstaden måste minska och bygget av Skeppsbrogaraget avbrytas snarast, skriver Gertrud Ingelman (V).Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.
Senaste delrapporten från FN-organet IPCC i augusti 2021 visade att klimatförändringarna är kraftigare och att risken för extrema väderhändelser har ökat. Vi har mycket kort tid på oss för att effekterna av klimatförändringarna ska kunna vara hanterbara för mänskligheten.
Bland annat visar rapporten att havsnivåhöjning och extrema väderhändelser som skyfall ökar betydligt snabbare än vad som tidigare antagits. Konsekvenserna för Göteborg är betydligt större risk för översvämningar. Stadsplaneringen påverkas radikalt och även tidigare planer kan behöva uppdateras och omprövas. Göteborg ligger i det område i Sverige som enligt MSB riskerar att drabbas värst av effekterna av ett förändrat klimat i form av havsnivåhöjningar, översvämningar, erosion, ras och skred.
I kommunfullmäktige har jag därför ställt frågor till högerstyret i Göteborg om vilka åtgärder de anser är viktigast för att minska de fossila utsläppen i Göteborg med anledning av den senaste IPCC-rapporten. Jag undrar också hur de förbereder sig för framtida extrema väderhändelser, om de är beredda att utlysa klimatnödläge och om de kommer ompröva sitt ställningstagande för ett underjordiskt garage vid Skeppsbron.
Tyvärr verkar Centerpartiet från sitt svar inte förstå hur drastiska konsekvenserna av extrema väderhändelserna kan bli. Deras ansvariga kommunalråd Emmyly Bönfors (C) tar upp ett resonemang om Skeppsbrogaraget att ”I det förslag till beslut som Alliansen lagt fram har vi poängterat vikten av laddinfrastruktur och cykelparkering i det nya garaget”.
Ett oerhört naivt svar, vad hjälper elladdning och cykelparkering om garaget fylls med vatten och riskerar att svepas bort i lerskred? Skeppsbrogaraget som högerstyret vill bygga 30–40 meter ut i älven är daterat innan det har byggts och planerna borde skrotas.
Emmyly Bönfors skriver bland annat också att ”Kommunens fokus ska ligga på konkreta åtgärder inom vår kontroll som ger tydliga resultat för klimatets bästa”, samt att ”Vi behöver också minska klimatpåverkan från transporter. Det innebär att öka gång, cykel och kollektivtrafik som andel av det totala resandet i mycket större utsträckning”.
Lovvärda ord, men hur överensstämmer de med styrets politik? Det snabbaste och enklaste sättet för kommunen att minska utsläppen är en minskning av privatbilismen i vår innerstad. I budgeten tredubblade högerstyret fri parkeringstid i centrum och beslutade att utreda gratis parkering på Heden under kvällstid, helt på tvärs med klimat- och miljömål.
Det lilla högerstyret har också chockhöjt priset på kollektivtrafiken genom att ta bort subventionen av Göteborgarnas månadskort.
Detta är ett konsekvent hyckleri i klimat- och miljöfrågorna, det verkar finnas en tro att bara fler kör elbil så behöver inget annat förändras.
Högerstyret inser nog att politiken måste agera, men de behöver inse allvaret och sluta hyckla kring minskning av utsläpp från privatbilism. Vi i Vänsterpartiet vill återinföra subventionen av kollektivtrafik, ompröva Skeppsbrogaraget och minska privatbilismen i vår innerstad. Vi befinner oss i ett klimatnödläge och åtgärder måste till snabbt.