ETC Malmö
Debatt: Särintressen hinder för Öresundssamarbete
ETC Malmö
Det finns många skäl för debatt om den nya strategin ”Copenhagen-Malmö 2025” som Katrin Stjernfeldt Jammed (S), kommunstyrelsens ordförande i Malmö, och Frank Jensen (S) överborgmästare i Köpenhamn nyligen presenterade.Det är skribenten och inte ETC Malmö som står för åsikten.
Det finns många skäl för debatt om den nya strategin ”Copenhagen-Malmö 2025” som Katrin Stjernfeldt Jammed (S), kommunstyrelsens ordförande i Malmö, och Frank Jensen (S) överborgmästare i Köpenhamn nyligen presenterade.
I strategin finns det en rad av initiativ som ska förstärka samarbetet mellan de båda städerna. Storleken har en betydande betydelse i den internationella konkurrensen. En strategi, som Öresunds Socialdemokratiska Förening till stora delar kan acceptera.
Men Malmö och Köpenhamn blir inte Skandinaviens ekonomiska centrum och kan inte befästa sin position som Europas största universitetsregion, med mindre att resten av Öresundsregionen involveras.
Det som saknas är konkreta anvisningar på hur utvecklingen ska kunna ske i gemenskap med den övriga delen av Öresundsregionen.
Infrastrukturen är en av de väsentligaste förutsättningarna för att ett samhälle fungerar. Detta gäller naturligtvis också Öresundsregionen. Just därför ska fokusen inte enbart inriktas på Köpenhamn och Malmö.
Vi har fått ögonen på den saknade förbindelsen mellan Helsingborg och Helsingör.
Med en H-H-förbindelse kommer ett nytt tillväxtområde att se dagens ljus, samtidigt med att man får den regionala lokaltrafiken utspridd, liksom tågförbindelserna där primärt godstrafiken kan köra utom Malmö/Köpenhamn. Då säkras bättre plats för passagerartrafiken och höghastighetstågen i enbart Malmö och Köpenhamn.
H-H-förbindelsen bör inte vara något problem – kan man få fasta förbindelser över Öresund, Stora Bält och Fehrmarn-Bält, kan man också få en över/under Öresunds smalaste del.
Det är inget tvivel om, att alla kommuner och bägge regioner i Öresundsregionen vill arbeta för färre gränshinder – alla ska bort. Tyvärr är inte den gränsöverskridande förståelsen i den svenska riksdagen och det danske folketing särskilt stort. Stora särintressen i resten av Danmark och i Sverige (Stockholmsregionen), tycks göra allt vad de kan för att gränshindren ska bestå. Därmed ett stort hinder för att Öresundsregionen ska bli mer än en vision.
Men det kan ändras. Det kan börja med att folketingsmedlemmar, invalda i den danska delen av Öresundsregionen, tillsammans med de skånska riksdagsledamöterna börjar utveckla ett samarbete tvärs över de politiska gränserna. Det skulle gynna inte enbart Öresundsregionens utveckling, det skulle även bli till nytta för hela Sverige och Danmark.
Jan Svärd
Benny Haugshøj
Ordförande och vice ordförande i Öresunds Socialdemokratiska Förening