Hoppa till innehållet

Timbro

Debatt: Sätt varningstext på tankesmedjan Timbro

”Låt företrädare för tankesmedjor som Timbro och Cato institute hamna ute i kylan och ställ även Svenskt Näringsliv och berörda ministrar till svars för deras klimatförvillande verksamhet”.

”Låt företrädare för tankesmedjor som Timbro och Cato institute hamna ute i kylan och ställ även Svenskt Näringsliv och berörda ministrar till svars för deras klimatförvillande verksamhet”.

Bild: Timbro, Shutterstock, Dagens ETC (montage)

Dagens ETC

Redaktioner som fortsätter att bjuda in Timbro borde placerar en synlig varningsskylt så att både mediekonsumenter och intervjuande journalister är medvetna om vilka intressen som framförs.

Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.
Kommentera

Tidningen Arbetsvärlden har i några år mätt vilka svenska tankesmedjor som exponeras mest i media. Timbro leder stort. Ändå tycks landets redaktioner inte ha granskat dem? Tills ideella Supermiljöbloggen gjorde det, delvis med hjälp av forskning från Chalmers – och nu tagit det ett steg vidare ihop med Dagens ETC.

Kort om den senaste granskningen:

"När Ulf Kristersson var marknadschef och Gunnar Strömmer projektledare tog Timbro emot pengar från oljebolaget Exxon Mobil för att sprida desinformation i klimatdebatten.

Pengarna förmedlades via den amerikanska tankesmedjan Atlas Network som också ordnade prestigeutbildningar till toppmoderater.

Det visar hundratals mejl, fax och kopior på transaktioner som Dagens ETC granskat tillsammans med Supermiljöbloggen – och samarbetet pågår fortfarande.”

Trots det är det få andra mediehus som nu sprider dessa gräv vidare. Det är bara att hoppas att det beror på att egna granskningar är på gång och att det arbetas hårt för att få ansvarsutkrävande intervjuer med Timbro, regeringen och Svenska Dagbladets ledarredaktion. 

Att låta denna nyhet passera antingen helt eller bara beröra den ytligt är inget annat än att inte utföra sitt journalistiska uppdrag.

Vi väntar med spänning. 

Att låta denna nyhet passera antingen helt eller bara beröra den ytligt är inget annat än att inte utföra sitt journalistiska uppdrag.

Under denna väntan har vi två förslag:

  • Att redaktioner som, mot förmodan, fortsätter att bjuda in Timbro, placerar en synlig varningsskylt på vederbörande så att både mediekonsumenter och intervjuande journalister är medvetna om vilka intressen som framförs. 
  • Att redaktionerna tar in det anseendeindex för svenska organisationer som publicerades förra veckan av undersökningsföretaget Verian. Det visar nämligen att av 38 undersökta organisationer hamnar Timbro näst sist. Endast åtta procent av allmänheten har – med rätta – tilltro till den tankesmedjan.

Så låt företrädare för tankesmedjor som Timbro och Cato institute hamna ute i kylan och ställ även Svenskt Näringsliv och berörda ministrar till svars för deras klimatförvillande verksamhet.

Relaterade artiklar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.