Hoppa till innehållet

Bolt

Debatt: Respektlöst att kalla Bolts förare för slavar

Bild: Press (montage)

Dagens ETC

Jag välkomnar medias granskning av taxibranschen, skriver Lina Dahlander, Bolts chef i Sverige. Tyvärr blandas fakta med fiktion. Många, inklusive Dagens ETC:s Jenny Bengtsson, sväljer betet med hull och hår. Retoriken riskerar att göra mer skada än nytta.

Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.
Kommentera

Låt oss börja med vad Bolt-förare faktiskt tjänade under 2024, svart på vitt. Bolt-förare som körde mellan 160 och 200 timmar i månaden tjänade i snitt 27 100 kronor i september, 25 881 kronor i oktober, 26 055 kronor i november och 26 120 kronor i december. Men det finns möjlighet att tjäna mer. Fordon med Bolt-logga har en lägre avgift. Förare i Stockholm tjänade 30 730 kronor i snitt under september månad med detta upplägg. 

Anledningen till att de förare som Expressen väljer att lyfta fram tjänar så pass lite i jämförelse är för att de systematiskt tackar nej till resor – uppemot åtta av tio resor de blir erbjudna. Därmed speglar heller inte tiden online den faktiska arbetstiden. De förare som tjänar bäst är i regel de som genomför många resor per timme och är aktiva när efterfrågan är som störst, som under kvällar och helger.


För det andra: Svarttaxi har ingen särskild koppling till plattformar. Samtliga resor sker via vår app och registreras digitalt. Intäkterna rapporteras till Skatteverket enligt DAC7-direktivet. Detta gäller varje resa utan undantag. Varenda en. Skatteverkets samordnare av taxikontroller uttalade sig så sent som den 29 oktober i Dagens Infrastruktur och konstaterade att det inte finns belägg för att taxiföretag anslutna till plattformar undanhåller mer skatt än andra taxiföretag.

För det tredje: Vi möjliggör inte för obehöriga att utge sig för att vara taxiförare. Transportstyrelsen har samma kompetens- och kunskapskrav för taxiförare oavsett om de kör via en plattform eller en traditionell aktör. Alla anslutna förare på Bolt har taxilicens som kontrolleras dagligen via Transportstyrelsens register och löpande via AI-identifiering där föraren verifierar sig genom att ta en selfie med mobilkameran. 

En förenkling som inte gör rättvisa åt komplexiteten i dagens taximarknad

Jag är öppen för en konstruktiv dialog om hur vi kan lösa utmaningarna i taxibranschen, men diskussionen måste bygga på fakta, inte överdrifter eller missvisande retorik. Att likna taxiförare vid slavar är inte bara en respektlös och historiskt problematisk jämförelse, det är också en förenkling som inte gör rättvisa åt komplexiteten i dagens taximarknad – och framför allt inte åt förarnas verklighet.

Lina Dahlander

Sverigechef Bolt 

SVAR DIREKT:

Bolt missar en avgörande detalj

När det gäller vad förare ”faktiskt tjänade” så tror jag att Lina Dahlander medvetet eller omedvetet missade den lilla detaljen att det inte är lön det handlar om. Förarna ska betala skatt och sociala avgifter på beloppen – och utöver det ska de också betala bränsle (som ju taxibilar har en tendens att kräva), trängselavgifter och fordonskostnader. 

Dahlander talar heller inte om att runt en femtedel av vad förarna drar in på resorna går till Bolt. När allt är draget från 27 100 kronor i månaden, blir det inte en lön att leva på kvar. Det blir ofta så när man pressat priserna för kunderna så mycket som möjligt, att den som ska utföra arbetet inte får så mycket betalt. Det torde Bolt med flera liknande bolag veta, eftersom det är precis det som är deras affärsmodell.

Pressade priser för kund är också ur konkurrenssynvinkel katastrofalt. Det konkurrerar ut riktiga och seriösa och taxibolag som för det första har anställda och inte bara är en vinstmaximerande plattform, för det andra har kollektivavtal och för det tredje själva betalar skatt och sociala avgifter i Sverige. I många sammanhang kallas sådant för osund konkurrens och faller in i samma kategori som arbetslivskriminalitet. Bolt tar inget som helst ansvar för förarnas välmående eller villkor. Man erbjuder ett varumärke och en kundbas genom en app och man ser till att ta riktigt bra betalt för det också. Allt arbete och alla risker står förarna själva för. En notis i sammanhanget här är att Bolt, eller ”Bolt Operations OÛ”, är reggat i Estland.

Angående historielöshet. Det är Bolts (och Ubers) egna förare som uttryckt sig kring vad man upplever vara så odrägliga villkor så att de har benämnts som taxislaveri. Det är förarnas egen verklighet. Samma verklighet som Lina Dahlander och Bolt säger sig vilja fokusera på, men uppenbarligen inte vill se eller ta ansvar för.

Jenny Bengtsson
Ledarkolumnist Dagens ETC

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.