ETC Stockholm
Debatt: Reglerna för reklam i kollektivtrafiken måste ses över
ETC Stockholm
För hundratusentals stockholmare är kollektivtrafiken en självklar del av vardagen, något de inte kan eller vill välja bort.Det är skribenten och inte ETC Stockholm som står för åsikten.
Det är dags att landstinget ser över reglerna för reklam i kollektivtrafiken, för att värna resenärerna. Som en sista utväg kan vi behöva stänga dörren för all partipolitisk reklam. Det skriver företrädare för Miljöpartiet i Stockholms läns landsting.
En politisk reklamkampanj har på nytt väckt starka reaktioner och stor förtvivlan hos många stockholmare. Det var en reklamkampanj med tydligt syfte att sparka nedåt. Det var en reklamkampanj med syfte att provocera.
Vi har full förståelse för att många, det inkluderar även oss, tog illa vid sig av reklamen på Östermalmstorgs tunnelbanestation, men tyvärr har frustrationen också lett till att grundfundamenten i demokratin ifrågasätts. Allt fler verkar anse att yttrandefriheten bara ska gälla budskap vi gillar och att de budskap vi inte gillar kan rivas ner. Det är något vi vänder oss emot. Den antirasistiska kampen måste baseras på demokratiska spelregler. Antirasismen kan inte förfalla till vandalism.
För hundratusentals stockholmare är kollektivtrafiken en självklar del av vardagen, något de inte kan eller vill välja bort. Det är så vi får ihop livet, men det är också en hörnsten i bygget av en hållbar huvudstad. Därför är det självklart för oss att alla ska känna sig trygga och välkomna på bussen, på pendeltåget och i tunnelbanan.
Vi menar nu att regelverket kring politisk reklam i Stockholms kollektivtrafik behöver uppdateras. Reglerna grundar sig i en parlamentarisk situation där partierna förmådde hålla en sansad ton i debatten. I dag ser det annorlunda ut.
Vi vill att landstinget nu ser över reglerna och hur de tillämpas för att kunna stoppa rasistisk reklam, hetsande reklam eller reklam som sparkar nedåt, på samma sätt som det redan i dag finns hårdare regler för kommersiell reklam. Men vi ser samtidigt att en hårdare gränsdragning är rättsligt svårhanterad, inte minst är det problematiskt om politiska budskap ska förhandsprövas av tjänstemän på Trafikförvaltningen. Vi kan också se hur den här typen av annonsörer formulerar sig medvetet vagt, så att reklamen formellt smiter under ribban.
Som en sista utväg är vi öppna för att helt stänga dörren för partipolitisk reklam i kollektivtrafiken. Det vore olyckligt, men vi ser också att trygga och välkomnande miljöer inom kollektivtrafiken måste vara vår högsta prioritet.
I september är höstens första trafiknämnd och landstingsfullmäktige inplanerade. Miljöpartiet kommer att trycka på för att landstinget senast då har startat en process om att se över SL:s regler för reklam. Om inte, kommer vi själva använda de verktyg som står oss till buds för att en sådan process ska komma igång.