Hoppa till innehållet

Stockholm

Debatt: Regeringen sviker igen när ny spårvägslinje blir utan pengar

Tvärbanan i Hammarby Sjöstad.

Tvärbanan i Hammarby Sjöstad.

Bild: Fredrik Sandberg/TT

Dagens ETC

Beslutet att staten ska dra sig ur finansieringen av Spårväg syd är ännu ett kvitto på att vi har den mest klimat- och kollektivtrafikfientliga regeringen i mannaminne. Att prioritera bilvägar framför spår borde höra till det förgångna, skriver Anna Sehlin (V).

Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.
Kommentera

Redan 2017 klubbades Spårväg syd, en ny spårvagnslinje från Älvsjö via Skärholmen till Flemingsberg, som en del av Sverigeförhandlingen. Sedan dess har projektet tyvärr kantats av motgångar. Bland annat har den planerade motorvägen Tvärförbindelse Södertörn, som delvis delar streckning med spårvägen, satt käppar i hjulen.

Nu kommer nästa bakslag. Regeringen och Sverigedemokraterna har meddelat att staten inte kommer att skjuta till de pengar som behövs för att bygga spårvägen. Det innebär att det sannolikt bara finns finansiering för delsträckan Skärholmen-Flemingsberg, om ens det. Beslutet kommer inte långt efter att Tvärförbindelse Södertörn fått grönt ljus av samma regering.

Vi befinner oss mitt i en brinnande klimatkris.

Regeringen visar prov på en häpnadsväckande verklighetsfrånvänd politik. Vi befinner oss mitt i en brinnande klimatkris och behöver kraftsamla på alla fronter för att få ner utsläppen så fort som möjligt. Att i det läget bygga nya motorvägar och lägga miljarder på ökad flygtrafik, och samtidigt skära ner på järnvägsunderhåll och dra undan finansiering för viktiga kollektivtrafikprojekt är inget annat än riktigt usel politik.

Spårväg syd behövs. Linjen har stor potential att få många i södra Stockholm att köpa ett SL-kort och ställa bilen. Nya förbindelser på tvären i Stockholms förgrenade kollektivtrafiksnät ger dessutom mycket pang för pengarna.

Regeringens agerande är oroväckande ur fler aspekter. Poängen med Sverigeförhandlingen har varit att staten går in med pengar till infrastrukturprojekt i utbyte mot att berörda kommuner lovar att bygga nya bostäder. Om kommunerna inte längre kan lita på att staten håller sin del av ingångna avtal riskerar hela modellen att bli oanvändbar i framtiden. Det vore dåligt både för Sverige och för klimatet.

Vi i Vänsterpartiet uppmanar Tidöpartierna att ta sitt förnuft till fånga och sätta kollektivtrafiken högre upp på agendan. Den politik som drivits sedan valet leder endast till färre månadskort och fler bilresor. Vi behöver gå i motsatt riktning, och det är bråttom.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.