Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Rädda nattågen till Jämtland

Bild: Bild: Henrik Montgomery/TT

Dagens ETC

Regeringen föreslår ett extra vinstuttag från SJ på 1,7 miljarder. Samtidigt fortsätter sparpaketen, nu med nedläggning av de flesta nattåg till Jämtland. Det är orimligt. Vi behöver en ny tågpolitik där SJ får i uppdrag att skapa en modern och attraktiv tågtrafik i hela Sverige. Det skriver företrädare för Tågupproret: Jordens Vänner, Järnvägsfrämjandet och SEKO Mellannorrland.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Regeringen planerar stora vinstuttag från SJ. I år nöjer de sig inte med det normala uttaget (230 miljoner togs ut i maj) utan planerar nu i september ett extra uttag på 1,7 miljarder. Samtidigt kom beskedet att SJ bara vill köra nattågen mellan Stockholm och Jämtland under högsäsong från april nästa år. SJ vill köra 90 av 365 dagar per år, tre av fyra nattåg ställs alltså in. Om detta blir verklighet är det ett hårt slag mot pendlare, näringsidkare som vill förlänga turistsäsongen, mot miljön och mot regional utveckling.

På torsdagen startade vi en e-postaktion med brev till kommunikationsminister Anna Johansson och SJ. Redan första dagen deltog mer än 1000 personer och protesten växer.
Många aktörer i Jämtland deltar. Men frågan är lika viktig för hela Sverige. Det handlar om att hålla ihop Sverige men också om vilken järnvägspolitik vi ska ha.
S och Mp måste våga bryta med den avregleringsiver som dominerat i många år:

När konkurrerande tågbolag släpps in på banorna vill regeringen se SJ som vilken annan kommersiell aktör som helst. Nyligen släpptes MTR, ett bolag baserat i HongKong in på den lönsamma sträckan Stockholm-Göteborg. Konkurrerande bolag kan ta russinen ur kakan och försämra SJ:s möjlighet att finansiera tågtrafik på banor med lägre lönsamhet.

En modell i ett avreglerat system vore att upphandla nattågstrafiken till Jämtland. Detta har provats på nattågen till Luleå och Narvik. Problemet med detta är att den begränsade anbudstiden inte räcker för långsiktiga investeringar i nya ligg- och sovvagnar. De vagnar som finns idag är från 80- talet. De har rustats men inom några år behövs en ny generation nattåg. Om staten skall upphandla nattågstrafik bör de också köpa in nya vagnar som operatörerna kan hyra.

Förra året stängde SJ ner nästan alla biljettkontor på stationerna. Det innebär en stor försämring av servicen, och att det inte finns någon att fråga vid förseningar. Det absurda är att SJ sparar pengar men istället förlorar Jernhusen stora belopp när stationslokalerna står outhyrda. Jernhusen är en avstyckad del av gamla SJ. Det skattebetalarna vinner i ena änden förlorar vi alltså i den andra!

Avregleringen av underhållet kombinerat med för lite pengar till underhåll orsakar signalfel och förseningar. Regeringen höjer nu anslaget men vilar på hanen med löftena om att samla underhållet hos Trafikverket.

Det är två månader till klimattoppmötet i Paris. Utsläppen från bil och flyg är vår stora fossila utmaning i Sverige. Det finns riksdagsbeslut om en fossilfri fordonsflotta men utvecklingen går för långsamt. Vi behöver bygga ut järnvägstrafiken, inte skära ner på den. På långa distanser är nattåg ett bekvämt och klimatsmart alternativ. Nattågen måste upprustas och utvecklas med internet, attraktiva tidtabeller och en vass marknadsföring.

Vi uppmanar regeringen och kommunikationsminister Anna Johansson: Ompröva avregleringen. Ge vårt gemensamma tågbolag SJ nya villkor och direktiv så att de utvecklar en attraktiv tågtrafik i hela Sverige. Använd vinsten från mer lönsamma sträckor för att säkra en bra service i resten av landet. Rädda nattågen till och från Jämtland!

Lars Igeland, Jordens Vänner

Ulf Flodin  Järnvägsfrämjandet

Åke Johansson, SEKO Mellannorrland.