Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Rädda nattågen i Europa

Dagens ETC

"Allt tal om Europa­samarbete inför klimatkonferensen i Paris nästa år faller platt om detta miljövänliga sätt att föra människor närmare varandra försvinner."
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Allt tal om Europa­samarbete inför klimatkonferensen i Paris nästa år faller platt om detta miljövänliga sätt att föra människor närmare varandra försvinner, skriver två representanter förr Jordens vänner, med anledning av att flera europeiska länder planerar att dra in sina nattåg.

Det är helt oacceptabelt att nattågen försvinner när vi vet att vi måste minska klimatpåverkan kraftigt. Tåget är det mest klimatsmarta sättet att resa i Europa, men trots detta planerar Deutsche Bahn och tågbolagen i Danmark, Holland, Frankrike, Schweiz och Tjeckien att dra in merparten av sina nattågsförbindelser i slutet av 2014 eftersom de inte anses vara ekonomiskt lönsamma.

Nattågsträckorna som riskerar att försvinna är bland annat Köpenhamn–Basel, Köpenhamn–Amsterdam, Köpenhamn–Prag, Berlin–Paris, Hamburg–Paris, Berlin–München och Amsterdam–Warszawa. I och med att nattågen i Europa berörs, påverkar detta även möjligheten för oss svenskar att ta tåget ut i Europa istället för att välja flyget.

Tåg är klimatmässigt överlägset flyget och nattågen är det alternativ som spar tid och gör det möjligt att komma fram i rimlig tid. Nattförbindelserna gör det möjligt för oss i Sverige att resa klimatsmart ut i Europa och istället för fyra dagar med dagtåg kan vi nå södra Europa på två dagar med nattåget.

Det krävs en tydligare styrning av transportsektorn och det färdsätt som smutsar ned mest borde också vara det som är dyrast att använda sig av. EU bör se till att länderna tar bort gränsavgifter för tågtrafiken och att flyget måste betala sina miljökostnader. Detta skulle innebära att skatten på fossila bränslen höjs, samtidigt som kostnaderna för banavgifter för tågtrafiken sänks. På så sätt skulle lönsamheten för nattågtrafiken också öka.

Allt tal om Europasamarbete inför klimatkonferensen i Paris nästa år faller platt om detta miljövänliga sätt att föra människor närmare varandra försvinner. Om politikerna menar allvar med klimatmålen måste de agera för ett välfungerande tågsystem.

Genom en internationell e-postaktion, där alla kan delta, vill nu Jordens Vänner rädda nattågen i Europa. E-post­aktionen riktar sig till Deutsche Bahn som är huvudoperatören i City Night Line men också till de nationella operatörerna DSB i Danmark, NS i Holland, SNCF i Frankrike, SBB i Schweiz och CD i Tjeckien.

Jordens Vänner uppmanar både allmänheten och svenska EU-parlamentariker att agera i frågan för att rädda de europeiska nattågen och möjlighet till klimatsmart resande i Europa.

Ellie Cijvat, ordförande Jordens Vänner

Lars Igeland, trafikutskottet, Jordens Vänner