Hoppa till innehållet

ETC Stockholm

Debatt: Problemet för SL är Alliansen

”Problemet med SL är inte tiggare eller tidningsförsäljare, utan Moderaterna – som det ser ut nu går SL back med 400 miljoner kronor om året.”  
”Problemet med SL är inte tiggare eller tidningsförsäljare, utan Moderaterna – som det ser ut nu går SL back med 400 miljoner kronor om året.”  Bild: Bild: TT

ETC Stockholm

Att göra kollektivtrafiken till en kontrollinstans gentemot för Moderaterna oönskade element ingår inte i SL:s uppdrag.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte ETC Stockholm som står för åsikten.

Kollektivtrafiken, någonting som borde vara en samhällstjänst, ett verktyg för medborgerlig rörelsefrihet, har i händerna på den styrande Alliansen i Stockholms läns landsting (SLL) i stället blivit ett hjälpmedel till att åstadkomma exkludering och socialhygien. 

BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0

Alliansen har levererat allt från höga klämspärrar till ökad övervakning, och nu senast nya ordningsföreskrifter som bland annat ska förbjuda människor från att sitta på stations- och perronggolv.  Dessa nya ordningsregler som trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons (M) presenterade härom veckan vittnar om två alltmer ohemula moderata dygder: föraktet för de lägre samhällsskikten samt en desperat sökan efter SD-väljare.

Det moderata trafiklandstingsrådet presenterade nyligen SL:s nya trygghets- och ordningsregler som bland annat kommer att innefatta förbud mot att ligga ned i sittmöbler, förbud mot att ligga eller sitta på stations- och perronggolv samt att sälja eller dela ut tryckta skrifter utan SL:s skriftliga tillstånd. Det är regleringar som uppenbarligen graderar vilka människor som har tillträde och inte har tillträde till våra gemensama utrymmen och våra kollektivt finansierade rum. Att regleringarna framför allt innebär en politisk offensiv mot vårt samhälles mest utsatta hymlas det inte med, då Tamsons enligt Sveriges Radio själv säger att de enligt lag inte kan ”peka ut tiggeri och säga att det inte är tillåtet. Det krävs att det är störande eller skapar otrygghet. Därför använder vi vår verktygslåda för att bemöta problemet”. Jag är den förste att medge att det inte finns någonting eftersträvansvärt med tiggeri, men lösningen ligger inte i dylika fascistoida strategier.

För problemet med SL är inte tiggare eller tidningsförsäljare – utan Moderaterna. Som det ser ut nu går SL back med 400 miljoner kronor om året. Parallellt med höga konsultkostnader och felinvesteringar har SL blivit en kvarnsten om halsen för Alliansen i SLL. För att täta luckorna bestämde sig Alliansen i SLL för att dra in flera busslinjer, ett beslut som i synnerhet drabbar ytterlänet. Och nyligen lanserade Alliansen i SLL en kampanj mot kapitalsvaga plankare, i vilken ”fuskåkandet” påstods kosta 312 miljoner kronor om året. Att de själva sprängde budgeten för Nya Karolinska sjukhuset med 10 miljarder är förstås oviktigt i sammanhanget – huvudsaken är att den moderatledda Alliansen får en chans att sparka nedåt.

Och nu kommer alltså dessa kollektivtrafikens nya ordningsregler, riktade mot tiggare, hemlösa och tidningsförsäljare. Analysen som går ut på att införa riktade åtgärder mot dessa särskilda individer och grupper är människofientlig och osmaklig. Att göra kollektivtrafiken till en kontrollinstans gentemot för Moderaterna oönskade element ingår inte i SL:s uppdrag. Och vad är det tänkt att lösa? Kommer ett förbud mot att sitta på perrongerna inom SL-trafiken att åtgärda tiggarnas eller de hemlösas prekära situation? Naturligtvis inte. Bakom trygghetsretorikens fikonlöv skymtas det bruna stråket i landstingsledningens blåa päls.

Ämnen i artikeln