Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: P-bot i form av bussbiljetter – så får vi bilisterna att åka kollektivt

Bild: Bild: Jan-Erik Henriksson/TT

Dagens ETC

Det här är en idé som är möjlig att genomföra genast. Tekniken är mogen och behovet övermoget.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Projektet kan vara ett så kallat nudgingäventyr och kan fylla det fönster av tid som vi har fram tills att nolltaxa för kollektivtrafik blir lika självklart som att vi inte röker på restaurang eller spottar inomhus. (Något som en gång i tiden varit normalt).

När nolltaxan införs kommer vi alla vilja åka upp våra extra skattekronor. Innan dess skulle jag vilja sikta in mig på målgruppen notoriska bilister framför allt. De som är svårast att få ombord. Så här skall det gå till.

Varannan parkeringsbot som utfärdas skall ha texten: ”Detta hade inte hänt om du rest kollektivt. När du betalar boten i tid får du en länk som ger 3 veckor fri kollektivtrafik i länet för dig som ägare till fordonet. Värdet på denna biljett motsvarar mer eller mindre din felparkeringsavgift beroende på hur fel du parkerat och med vilken frenesi du använder periodbiljetten. Mvh Transportstyrelsen och luftkvaliteten.”

Av all så kallad nudging som jag hittills hört talas om är ändå detta ett av de mer drastiska men angelägna. Det blir ett gnuggande när det svider som mest för en bilförare med begränsad ekonomi. I ett läge där de flesta felparkerare känner något slags frustration inser de också att enda sättet att få tillbaka sitt bötesbelopp är att kliva på bussen så ofta det bara går så fort de betalat. 

Detta förutsätter ett samarbete mellan p-övervakningsföretag, kollektivtrafiken, polis och transportstyrelsen vilka administrerar betalningarna och hanterar bestridanden. 

Det är mycket möjligt att antalet försenade betalningar minskar, att antalet bestridanden minskar, att antalet felparkeringar ökar eller annat som kan komma att påverka samhällskostnader både på plus- och minussidan men det viktigaste jag vill åstadkomma med detta är att bryta status quo hos de mest förhärdade och den mest svårflörtade gruppen när det gäller att locka till kollektivresande. De som nära nog flyttat in i sina bilar och därför använder dem på personliga och irrationella grunder som inte längre har så mycket med att ta sig sträckan A-B-C-till D. 

Det är också dessa sällanresenärer som kliver på en buss, spårvagn eller ett lokaltåg någon enstaka gång om året som tyvärr lättast stöts bort från resandet eftersom de varken hinner få flyt på tidtabeller eller biljetthanteringen och därför riskerar att retirera tillbaka in i sina bilar. På tre veckor hinner jag lära mig!

Nog skulle alla kommuner och landsting som upphandlar p-övervakning kunna införa denna hantering som en förutsättning för att p-bolagen skall få uppdraget? 

Redan idag finns ett liknande system i Malmö: När du byter bokföringsadress får du ett välkomstbrev med bland annat en värdekupong på två veckor gratis stadstrafik. Första gången jag flyttade till Malmö hann jag inte använda den, så Jojokortet i plast som skickades ut blev liggande på grund av att jag cyklade och körde bil överallt. Men när jag flyttade inom staden nästa gång gick det betydligt bättre - därför är 3-4 veckor så mycket bättre än två. 

Att det i detta projekt är en personlig e-biljett gör att inga plastbitar behöver skickas. Alltså blir systemet inte kostsamt eller resursmässigt dåligt. 

I samband med genomförandet av detta blir det också viktigt att låta ickevinstdrivande verksamheter få ta över biljettviseringen på bussar och spårvagnar så att stämningen blir bättre. Straffavgiften för ogiltigt färdbevis tas bort och byts ut mot tvångsköp av periodkort + 100kronor till valfri miljö- eller hjälporganisation. Resultatet vid biljettvisering blir att fler åker oftare istället för konflikter och bristande tillit mellan resenärer och personal. Just den dåliga stämningen på viss kollektivtrafik kan ju mycket väl vara en av många anledningar till att vissa stannar i bilen från första början.

Men när detta projekt lanserats och pågått ett tag kommer alla parter dra en lättnadens suck och välkomna nolltaxan vilken såklart är den optimala lösningen ur alla perspektiv. Precis som fred på jorden och fossilbränslefri mänsklig verksamhet. Detta scenario är alltså bara något att iscensätta i väntan på dessa tre förbättringar.

NY KAMPANJ FÖR KOLLEKTIVTRAFIK UTAN BILJETTER

I sin ledare 13/12 efterlyste Andreas Gustavsson att kommuner och landsting ska införa avgiftsfri kollektivtrafik, så kallad nolltaxa. Det ska då finansieras med höjd landstingsskatt. För de allra flesta blir det en billigare lösning än att köpa månadskort, samtidigt som det får effekter för miljö och klimat.

Alla kan delta i kampanjen genom att kontakta sina lokala politiker. Du kan själv kalkylera hur lite skatten skulle behöva höjas där du bor genom att använda en beräkningsmodell som Dagens ETC tagit fram. Den finns att ladda ner på ETC.se.

Kommande vecka publicerar Dagens ETC flera debattartiklar om nolltaxa. Vill du medverka? Mejla debatt@etc.se.