ETC Stockholm
Debatt: Omställningen måste starta nu
ETC Stockholm
Vi välkomnar den nya majoritetens klimatpolitik, men det måste gå snabbare, skriver Klimataktion.Det är skribenten och inte ETC Stockholm som står för åsikten.
Vi välkomnar den nya majoritetens klimatpolitik, men det måste gå snabbare, skriver Klimataktion.
Klimatrörelsen välkomnar att den nya politiska majoriteten i Stockholm har en tydlig inriktning mot ”ett klimatsmart Stockholm”. Mycket glädjande är överenskommelsen om att trängselskatterna ska gå till kollektivtrafik, liksom föreslagna avvecklingar av Bromma flygplats och kolkraftverket i Värtan.
Vi välkomnar en omförhandling gällande Förbifart Stockholm som förhoppningsvis kommer att omöjliggöra byggandet av den klimatkatastrofala motorvägen.
Majoritetens ambition att minska klimatutsläppen och öka andelen förnybar energi välkomnas. Andra bra förslag i plattformen är investeringar i energieffektivisering och förnybar energiproduktion som solceller på stadens fastigheter, kraftigt ökad insamling av matavfall, minskning av biltrafiken, stombusstrafik med egna körfält, nya cykelbanor, och parkeringsnorm för cyklar.
Klimataktion stödjer denna nya inriktning. Vi tror att människor har väntat på en politik som går i bräschen när det gäller klimatomställningen. Storstadskommuner och regioner som Stockholm måste ta täten i en radikal omställning till ett mindre resurskrävande samhälle med invånare som åker kollektivt, konsumerar mindre, sparar energi med mera. Det ökar också trycket på företag, förvaltningar och bolag att delta i de förändringar som krävs.
Men frågan är om stadshusmajoritetens ambitionsnivå räcker? Utgångspunkten för en radikal klimatomställning är FN:s klimatpanel IPCC som slår fast att de globala utsläppen måste plana ut nu, och vända nedåt år 2020, för att temperaturökningen ska ha en chans att hejdas vid drygt två grader. Det behövs en nödplan för klimatet och resursstarka kommuner som Stockholm behöver gå före. Nödplanen behöver dessutom grundas på ett vetenskapligt övervägande som gäller hela det ekologiska fotavtrycket.
Vi i Klimataktion säger därför att staden bör bli fossilbränslefri mycket snabbare, med ett rejält kliv under de första åren.
Det måste till en tydlig och kraftfull kommunicering till stadens ansvariga verksamheter och invånare, liksom till företag och fastighetsägare som verkar inom stadens gränser. Under den första femårsperioden måste mycket hända, varför vi tror på avstämningar av konkreta mål varje år. Ett delmål om halvering av utsläppen till år 2020 skulle hjälpa till. Detta är något som varje stockholmare skulle kunna involveras i mycket konkret. Den ideella sektorn skulle kunna stötta med folkbildningsinsatser på bred basis. Vägen till en fossilfri stad kan stärka demokratin genom att inflytandet och deltagandet ökar.
När det gäller avvecklingen av Bromma flygplats senast år 2022 menar vi att det inte bara får leda till att flygtrafiken flyttas över till Arlanda. Flygtrafiken står för en ökande andel av koldioxidutsläpp i atmosfären, och flyget som samhällssektor måste ta ett mycket större ansvar än vad som sker nu för att rädda klimatet. Inrikesflyget i södra halvan av Sverige behöver avvecklas, till en början de kortare flygrutterna. Utrikesresorna behöver också minska drastiskt. Det handlar om en omställning av livsstilen till kanske 1990 års nivå när det gäller resande. Det bör gå!
Nog måste kolkraftvärmeverket i Värtan, denna skamfläck för Stockholms stad, kunna avvecklas snabbare än till 2020? Det är fem år till dess. I en MP-motion 2013 bedömdes att det borde finnas utrymme att helt fasa ut detta till 2018.
Så Klimataktion säger ja till ambitionerna i Stockholms stads nya klimatpolitik. Vi tilllägger bara; skruva upp tempot!
För Klimataktion
Karin Wahlgren
Torbjörn Vennström
Pia Björstrand
Eva Berlin
Karl Petré
Eva Avner
Elisabeth Lundqvist