ETC Göteborg
Debatt: Om framtidens spårvagnsdrift
Dagens ETC
”Vi väljer en juridisk prövning om du väljer okunskapens väg! ”Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.
Till samtliga ledamöter i Göteborgs Stads kommunfullmäktige;
Vad Ann-Sofie Hermansson och Johnny Magnusson inte berättar för dig som skall rösta om huvud- och principavtalet för spårvagnsdriften i Göteborg från 2020!
Staden skänker miljardbelopp till V:a Götalandsregionen
Den borgerliga alliansen tillsammans med Socialdemokraterna säljer ut göteborgarnas tillgångar i mark, fastigheter och inventarier till bokfört värde snarare än till marknadsvärde. Det innebär att VG-regionen köper egendom värd närmare miljardbelopp för knappt en bråkdel, och stadens skatte-betalare får stå för notan och framförallt kostnaderna i en redan ansträngd stadsbudget!
Moderbolaget bakbinds och överenskommelsen upphävs inom några år
En idag välmående och konkurrenskraftig koncern förlorar möjligheten till reellt inflytande och ett balanserande av det årliga ekonomiska utfallet när ägarandelen i det nya dotterbolaget Göteborgs Spårvägar AB minskar med 15 procent. Moderbolaget bakbinds och resultatet blir tuffa åtstramningsåtgärder som slutligen leder till en upphandlingsprocess av spårvagnsdriften långt före 2034!
Försämrade arbetsvillkor skapar indragna turer
Det nya dotterbolaget Göteborgs Spårvägar AB tvingas balansera på ett +/-0 resultat utan möjlighet till vinstgenerering eller stöd från moderbolaget – och spårvagnsförarna får betala priset! Försämrade scheman, tjänster och ökad stress resulterar i högre personalomsättning och allvarliga rekryteringssvårigheter, vilket innebär en betydande ökning av antalet inställda turer i framtiden!
Mindre konkurrens och fördyrad kollektivtrafik när Göteborgs Spårvägar utestängs
Uppdraget som trafikhuvudman innebär att Västtrafik ansvarar för all upphandling av kollektivtrafiktjänster. Genom ägarandelen i det nya dotterbolaget Göteborgs Spårvägar AB förhindras dotterbo-laget att delta i en framtida upphandling av spårbunden trafik. Västtrafik kan inte upphandla sig självt, och med aktieöverlåtelsen minskar därför konkurrensen och stadens kollektivtrafik fördyras!
Otillbörlig insyn i Bantekniks och Trafikkontorets verksamhet
Koncernens omorganisation innebär att Banteknik införlivas i det nya dotterbolaget Göteborgs Spårvägar AB. Västtrafiks ägarandel om 15 procent samt ”open book-principen” resulterar i en ogynnsam insyn i Bantekniks olika avtal, men också i trafikkontorets verksamhet där banavgiften kan komma att påverkas negativt för stadens del. Därmed hotas också framtiden för Banteknik och dess anställda!
Tjänstemän tvingas lämna koncernen
Västtrafiks ägarandel i det nya dotterbolaget Göteborgs Spårvägar AB innebär en ekonomisk separation från koncernen, medan dotterbolagen GS Buss AB samt GS Trafikantservice AB inordnas under det nya moderbolaget Göteborgs Stads Kollektivtrafik AB. De dramatiskt ökade kostnaderna för overhead och stabsfunktioner tvingar fram personalnedskärningar på tjänstemannasidan!
Avsaknad av konsekvensanalys leder till riskfyllt beslut för staden
Många frågor lämnas obesvarade i det underlag som ligger till grund för stadens politiska ledning att fatta beslut om. Övergripande konsekvensanalyser saknas helt, och stadens politiker lämnas i blindo inför ett av de viktigaste besluten i stadens historia. När andra kommuner och regioner överväger att återta driften, väljer staden en modell utan att förstå de ekonomiska konsekvenserna i framtiden!
Vi väljer en juridisk prövning om Du väljer okunskapens väg!