Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Ohållbart att gå över till eldriven bilflotta

Satsa på biogas i stället för elektrifiering av hela fordonsflottan, menar veckans debattör. Bilden är från en biogasanläggning i Teutschenthal i östra Tyskland.

Satsa på biogas i stället för elektrifiering av hela fordonsflottan, menar veckans debattör. Bilden är från en biogasanläggning i Teutschenthal i östra Tyskland.

Bild: Jan Woitas/AP/TT

ETC nyhetsmagasin

Att genom en skrotningspremie påskynda övergången från fossilbilar till elbilar gör regeringen för att fylla bilindustrins fickor med våra skattepengar. Men det finns riktiga lösningar, skriver hållbarhetsspecialisten Robin Rushdi Al-sálehi.

Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte ETC nyhetsmagasin som står för åsikten.
Kommentera

I vårt avlånga land, där vi gjort oss beroende av bilar, kommer vi fortsatt att vara beroende av bilar. Den skrotningspremie på 10 000 kronor som regeringen vill införa är ett slag i luften. De hade kunnat lägga våra värdefulla skattepengar på något bättre. Att skrota befintliga bilar, som det redan gått åt en massa resurser, energi och mängder med avfall, föroreningar och utsläpp för att tillverka, är ett ohållbart förslag.

Det kan låta konstigt att en hållbarhetsspecialist, som själv inte äger bil, skulle förespråka att behålla befintliga fossildrivna bilar. Men det handlar om att förstå och se hållbarhetsfrågan utifrån ett bredare perspektiv, istället för avgasrörets vara eller icke vara.

Växthusgasutsläppen är ett globalt problem. Vi känner av effekterna av miljö- och klimatkrisen överallt. På solsemestrarna, i fjällbackarna och genom översvämningarna. Vi har kommit till en punkt där vi inte har råd att förvärra situationen på något sätt. På något sätt.

Att då försöka byta ut hela den fossildrivna bilflottan till en eldriven sådan är därför fullständigt ohållbart och omöjligt.  De som lyssnade på journalisten Arne Müllers sommarprat vet exempelvis detta: Om hela världen skulle göra som Sverige hade energibehovet i världen behövt multipliceras med tio gånger. Mängden metaller, mineraler och byggnation av infrastruktur som detta kräver är ofantligt.

Detta är alltså inte en universal och hållbar lösning. Det är Greenwashing.

Att påskynda detta med en skrotningspremie gör regeringen för att fylla bilindustrins fickor med våra skattepengar. För att du ska känna att du handlat "klimatsmart" när du köpt en elbil som väger nästan dubbelt så mycket som en gammal bil och innehar ett batteri vars innehåll kommer med ett tvetydigt ursprung, men sannolikt från barnarbetande kongoleser som slavarbetar för kobolten.

En mycket bättre lösning vore att bygga ut den undermåliga matinsamlingen vi har i Sverige, att göra det tillsammans med våra svenska bönder, och tillverka ännu mer biogas av allt matavfall. En enkel gas som vem som helst kan tillverka och istället erbjuda en konverteringspremie till dig med gammal bil, så att du kan bygga om din fossildrivna bil till en biogasbil. En biogasbil som du i princip kan bli självförsörjande på om du även skulle tillverka din egna biogas.

Det finns självklart andra lösningar såsom billigare och mer utbyggd kollektivtrafik över hela landet, men till dig med gammal bil och som är beroende av bil hade en konverteringspremie varit mycket bättre och mer ekonomiskt. En win-win-win lösning för klimatet på flera plan, plånboken och jobbmöjligheter för alla de som kan konvertera en bil och producera biogas.

Säg nej till dyr skrotningspremie och ännu dyrare elbilsköp. Säg ja till konverteringspremie, biogasinfrastruktur och hushållning med knappa resurser!

Kommentarer

Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.