Hoppa till innehållet

Stockholm

Debatt: Nu har vi chansen att rädda pendeltåget

Stockholms pendeltåg.

Stockholms pendeltåg.

Bild: Janerik Henriksson/TT

Dagens ETC

SL:s pendeltåg har varit ett sorgligt kapitel de senaste åren. Nu när upphandlingen av trafiken kört i diket bör Region Stockholm göra det enda rätta: ta tillbaka trafiken i egen regi – med tågvärdar ombord, skriver Anna Sehlin (V)

Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.
Kommentera

Det är ingen hemlighet att Vänsterpartiet tycker att SL:s trafik borde avprivatiseras. Vi tjatar om det så ofta vi kan. Många gånger känns det tyvärr som att stånga sig blodig mot en vägg av kompakt motstånd, armerad med en övertro på marknadslösningar och många, många lobbyistmiljoner. Men efter trafiknämndens beslut att avbryta den pågående upphandlingen av vilket företag som ska köra pendeltågen från och med 2026 är läget ett annat. Ett fönster för verklig förändring har öppnats, och det bör regionen ta vara på.

Historiken är känd. MTR vann på ett skambud i den förra upphandlingen och lyckades inte tjäna några pengar på kontraktet. När tågvärdarna togs bort havererade pendeltågstrafiken sedan totalt: vild strejk, personalflykt, omfattande förseningar och inställda avgångar, frustrerade resenärer. MTR kastades ut i förtid, SJ tog över på ett nödavtal och får just nu betalt på löpande räkning. 

Läget i trafiken har blivit något bättre sedan dess, men SJ har aviserat att de inte är intresserade av att delta i den nu avbrutna upphandlingen. Bara ett bud kom in.

Resenärer, personal och skattebetalare förtjänar det.

Utsikterna att marknaden ska kunna lösa detta framöver är kort sagt närmast obefintliga. Vänsterpartiet har länge sett fördelarna med trafik i egen regi. Personalen skulle slippa bli brickor i återkommande budgivningskrig och resenärerna skulle slippa lägga sina biljettpengar i fickorna på globala trafikkoncerner. Men om det är brist på alternativ som gör att andra partier landar i samma vägval framåt krokar vi gladeligen arm.

Trafikupphandlingarna i Stockholm har nått vägs ände för länge sedan. Det visar inte minst problemen i busstrafiken den senaste tiden där flera trafikavtal har eller är på väg att byta företag. Det har varit allt annat än smärtfritt. Pendeltåg i egen regi skulle kunna vara ett sätt att bygga upp förlorad kompetens hos SL, som på sikt också skulle kunna gynna busstrafiken.

SJ:s nödavtal kan förlängas två gånger, vilket gör att regionen har tre år på sig att förbereda SL på pendeltågstrafik i egen regi. Det är ingen liten utmaning eftersom SL inte kör en enda buss eller ett enda tåg. Allt är utsålt och det enda trafikförvaltningen kan idag är att upphandla. Men det är heller inte omöjligt, om vi agerar nu. Det är dags att visa mod och handlingskraft.  Resenärer, personal och skattebetalare förtjänar det. 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.