Hoppa till innehållet

Infrastruktur

Debatt: Nu behövs det beslut om Norrbotniabanan

Socialdemokrater i Norr- och Västerbotten börjar bli trötta på att regeringen inte beslutar om nästa rälssträcka för Norrbottniabanan

Socialdemokrater i Norr- och Västerbotten börjar bli trötta på att regeringen inte beslutar om nästa rälssträcka för Norrbottniabanan

Bild: Trafikverket

Dagens ETC

Norrbotniabanan är väsentlig för norra Sveriges fortsatta expansion och tillväxt. Så varför tvingas vi i norr vänta på att regeringen ska komma till skott? skriver socialdemokrater i Norr- respektive Västerbotten.

Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.
Kommentera

Varje torsdag sammanträder regeringen. Varje torsdag kan Tidöpartierna ta ett beslut om Norrbotniabanans framtid, det som vi i norr dagligen går och väntar på. Pengar finns för att påbörja nästa rälssträcka, byggplanerna är färdiga och överklagandena är avklarade. Det sista som behövs är ett ”ja” till ett byggstartsbeslut. 

Vad väntar regeringen på? 

Ända sedan högerregeringen kom till makten har vi i norr väntat på besked. 

Ända sedan högerregeringen kom till makten har vi i norr väntat på besked. Den förra socialdemokratiska regeringen hade krattat manegen med redan igångsatta projekt. Vi minns sommaren 2022 när infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) deltog vid byggstarten av rälsen till Dåva. Vi hade alla tänkt samma tanke, att starta bygget av sträckan medan vi hade chansen. När man väl lagt räls skulle det bli svårt för en högerregering att ta bort den.

Dåvarande infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) deltog vid byggstarten av rälsen till Dåva. Bild: Trafikverket

Idag är rälssträckan från Umeå till Dåva färdigbyggd och bygget av Norrbotniabanan har kommit en bit på vägen. Det är sträckan Dåva till Skellefteå som vi väntar på. Målgången i Luleå är fortfarande många år bort, trots att behovet av sträckan är stort redan nu.  

Därför är det frustrerande när kommunikationen är så dålig mellan regeringen och berörda parter. Under flera år har vi haft möten och dialoger som inte lett någonstans. När vi manat på regeringen och infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) har vi fått till svar att arbetet är klart men att de väntar på underlag från Trafikverket. Samtidigt svarar de att de kan besluta om ett byggstartsbeslut närsom 24/7. 

När vi lyft detta till Trafikverket har vi fått till svar att myndigheten anser sig ha gjort allt de kan och inte har befogenhet att mana på en regering att fatta sådana beslut. 

Att få underlag i en högt prioriterad fråga kan ske snabbt, redan samma vecka. Det tar inte flera år. Om en minister saknar underlag är det dennes ansvar att se till att denne får det, utan att hålla halva landet tillbaka. 

Vi uppmanar Andreas Carlson att gå till dörren där underlaget finns och knacka på. Det vi och norra Sverige väntar på är att regeringen ger klartecken till Trafikverket som startar i gång arbetet med detaljplaner och upphandlingsfrågor. Då kan Trafikverket sedan starta i gång byggprojektet.

Norrbotniabanan är väsentlig för norra Sveriges fortsatta expansion och tillväxt. Det tydligaste exemplet är industrietableringarna batterifabriken Northvolt och stålproducenten H2 Green Steel som nyligen har kommit i gång. Extrema industrisatsningar i Norrbotten och Västerbotten ligger till grund för att vi säger att framtiden finns i norr. Projektet får därför inte förhalas längre.

Den stora majoriteten av finansieringen är redan på plats. 15,5 miljarder kronor ligger och väntar på att nyttjas. Dessutom ska byggplanen uppdateras vart fjärde år. Varje år som regeringen sitter passiva leder till ytterligare onödig byråkrati. 

Vad som är än mer frustrerande är att Norrbotniabanan redan hade kunnat vara på plats idag. Under Fredrik Reinfeldts (M) regeringstid avsattes tre miljarder kronor för att påbörja planeringsarbetet och inledande utredningar, men planeringspengarna togs bort och projektet pausades. Nu, 20 år senare, finns en risk att projektet återigen pausas. Det får inte hända. Visa att ni är bättre för den förra högerregeringen, Tidöpartierna. 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.