Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Norrbotniabanan måste byggas klart i tid

Norrbotniabanan är ett av de projekt som riskerar att skjutas upp. Detta kan få allvarliga konsekvenser, enligt debattörerna.
Norrbotniabanan är ett av de projekt som riskerar att skjutas upp. Detta kan få allvarliga konsekvenser, enligt debattörerna. Bild: Bild: Patrick Degerman/norrbotniabanan.se

Dagens ETC

Norrbotniabanan är en nödvändig investering som riskerar att skjutas upp i mer än ett årtionde. Vänsterpartiet menar att det skulle få allvarliga konsekvenser, särskilt kännbara för invånare och näringsliv i den norra hälften av Sverige – men som också skulle påverka resten av landet negativt.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Trafikverket har under hösten presenterat ett inriktningsunderlag för planeringen av transporterna de närmaste tolv eller 16 åren. Underlaget visar att de ekonomiska ramarna som regeringen satt inte alls räcker till. De utmanas av befolkningstillväxten och den mycket stora ökningen av transporter som skett under de senaste 20 åren. Därför finns en tydlig risk för att investeringar kommer att skjutas på framtiden.

Ett av de hotade projekten är Norrbotniabanan. Vänsterpartiet menar att det skulle få allvarliga konsekvenser, särskilt kännbara för invånare och näringsliv i den norra hälften av Sverige, men det skulle också påverka resten av landet negativt om banan inte byggs.

Från norr kommer många av våra exportprodukter och idag sker de flesta av transporterna söderut på långtradare eftersom nuvarande järnväg inte har tillräcklig kapacitet. Även resande sker på väg eller med flyg och att tågpendla är svårt, trots att vi måste ändra vårt resande.

Flera stora, viktiga industrisatsningar har gjorts och planeras i de norra delarna av landet. LKAB satsar på fossilfri gruvbrytning, det görs satsningar på fossilfri stålproduktion, Northvolt har investerat stora resurser i en hållbar batterifabrik i Skellefteå och det finns viktig skogsindustri längs hela kusten. Självklart bör alla dessa produkter transporteras med det renaste och mest energieffektiva transportsättet, järnväg, för att behålla sin trovärdighet men för att det ska vara möjligt måste Norrbotniabanan byggas.

Prognoserna visar på behov av ökade transporter av både människor och gods. Den ökningen kan under brinnande klimatnödläge inte ske på väg, järnvägens kapacitet måste utökas. I Vänsterpartiets skuggbudget satsar vi över fyra miljarder mer än regeringen på investeringar i järnväg de närmaste tre åren och vi är tydliga med att vi anser att Norrbotniabanan ska färdigställas till 2030.

Det är hög tid för regeringen att göra verklighet av de fina orden om klimatomställning och att hela Sverige ska leva. Att skyndsamt bygga färdigt Norrbotniabanan är ett viktigt steg i rätt riktning.

Jessica Thunander (V)

Riksdagsledamot Västra Götaland, trafikutskottet

Gudrun Nordborg (V)

Riksdagsledamot Västerbotten, justitieutskottet

Birger Lahti (V)

Riksdagsledamot Norrbotten, näringsutskottet

LiseLotte Olsson (V)

Regionråd Region Västerbotten

Glenn Berggård (V)

Oppositionsråd Region Norrbotten

Daniel Johansson (V)

Ordförande Vänsterpartiet Västerbotten

Nina Berggård (V)

Ordförande Vänsterpartiet Norrbotten

Bore Sköld (V)

Tf gruppledare Umeå Kommun

Agneta Hansson (V)

Gruppledare Skellefteå kommun

Brith Fäldt (V)

Ordförande Piteå samhällsbyggnadsnämnden

Bertil Bartholdson (V)

Gruppledare Luleå Kommun