Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Nattåg är viktiga för att fler ska kunna resa klimatsmart

”Miljöpartiet tycker att SJ ska ha ett särskilt uppdrag att bedriva nattågstrafik på lämpliga sträckor i Sverige, och ut i Europa”, skriver dagens debattör.
”Miljöpartiet tycker att SJ ska ha ett särskilt uppdrag att bedriva nattågstrafik på lämpliga sträckor i Sverige, och ut i Europa”, skriver dagens debattör. Bild: Bild: Shutterstock

Dagens ETC

Efter månader av stängda ­­­­gränser och restriktioner har många börjat resa igen. Men det måste bli enklare att resa långt med tåg, det färdmedlet med lägst utsläpp. Därför är det viktigt att satsa på fler nattåg, det skriver Emma Berginger, riksdags­ledamot (MP).
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Intresset för att semestra med tåg har på senare år ökat stort, både i Sverige och runtom i Europa. Tåget är klimatsmart, men också ett trevligt och bekvämt sätt att resa. Inte minst är nattåget ett bra sätt att resa längre sträckor. Under början av 2000-talet var trenden för ­nattåget negativ. Men med aktiv politik och ökad efterfrågan är ­nattågen på väg tillbaka.

Nattåg som är smidiga och lättillgängliga är en viktig del för att göra tågresandet attraktivt. Därför har Miljöpartiet varit pådrivande för att det ska upphandlas nattågs­trafik till europeiska städer. Tack vare det uppdrag som regeringen gav Trafikverket under 2020 pågår nu en ­sådan upphandling. Från ­sommaren 2022 ska det finnas nattågslinjer med dagliga avgångar från ­Malmö med sikte på Bryssel och från Stockholm med sikte på Hamburg. I regering har Miljö­partiet också räddat nattågstrafiken till Jämtland. Det gör skillnad för tågtrafiken när Miljöpartiet är i regeringen.

Redan i sommar har också Snälltåget lanserat en linje från Stockholm till Berlin som kör just under sommarmånaderna. Vi välkomnar denna satsning som kompletterar den upphandling som Trafikverket genomför. Det är viktigt att kunna säkerställa en daglig trafik året runt för att nattåget inte enbart ska bli något för sommarsemester­resenären, utan även kunna nyttjas av affärsresenärer och den som vill besöka europeiska städer under andra delar av året.

Tyskland är, efter Spanien, den näst vanligaste destinationen för svenska flygresenärer. För att fler av dessa ska välja tåget framför flyget är det viktigt att resenärer kan lita på att det finns regelbunden tågtrafik.

Men Miljöpartiet vill mer. Det finns fler sträckor som är lämp­liga för nattågstrafik. Till exempel skulle de nordiska huvudstäderna Stockholm och Oslo kunna knytas samman med nattågstrafik i väntan på att sträckan byggs ut för snabbare tågresor. Här sker idag nästan 1,4 miljoner flygresor som skulle kunna ersättas med tåg.

Vi beklagar att resultatet av Trafik­verkets senaste upphandling av nattågstrafik till Jämtland och Övre Norrland har resulterat i sämre förbindelser till och från Göteborg. En bättre samordning av upphandlingen och trafiken hade kunnat säkerställa det upplägg som SJ tidigare hade, där tåg från Göteborg respektive Stockholm kopplades om i Sundsvall, vilket gjorde det smidigare att resa mellan norra och södra Sverige.

Därför vill vi att Trafikverket får möjlighet att upphandla fler nattågsvagnar för att lättare kunna upphandla och samordna trafik såväl inom Sverige som till andra destinationer i Europa. Miljöpartiet tycker också att SJ ska ha ett särskilt uppdrag att bedriva nattågstrafik på lämpliga sträckor i Sverige, och ut i Europa.

Avslutningsvis välkomnar vi det ökade intresset för nattågstrafik som vi ser runt om i Europa från exempelvis österrikiska ÖBB och den franska regeringen. För att nattågen på riktigt ska kunna utvecklas behövs en ökad samordning och regelverk som stödjer utvecklingen från EU. Sverige behöver vara drivande i ett sådant arbete.

Nattåg utgör ett viktigt alternativ för att människor ska kunna resa klimatsmart och hållbart med tåg istället för flyg. Därför vill Miljöpartiet göra det enklare för fler att resa med nattåg, året om och till allt fler destinationer!