ETC Göteborg
Debatt: MP:s skolpolitik – inget flum
Dagens ETC
KD:s David Lega anklagar oss för flum (ETC Göteborg 24/8). Men när Alliansen dikterar för lärare vad som är ”rätt metod” och driver på en betygshets i tidiga år gör de många fel.Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.
De undergräver lärarens status och går på tvärs med forskningen om vad som ger elever motivation att lära mer. Det kallar jag flum. Vi har målmedvetet arbetat för den kulturvända som nu formas i den nya skolorganisationen, som utgår ifrån gedigen analys och forskningsgrund. Oavsett klassrum, oavsett skola, ska all undervisning ha högsta kvalitet. Det är inte flum.
Att bryta skolsegregationen har varit högprioriterat under hela mandatperioden då jag haft ansvar för skolan. Det är ingen quick-fix, men vi har ökat den ekonomiska ramen historiskt mycket, med totalt 800 miljoner kronor. Flera hundra fler lärare har kunnat anställas. Vi bygger fler skolor och förskolor än på mycket länge. Fler nyanlända elever går i skolor med många svenskspråkiga elever.
Vi har just beslutat att göra det mer attraktivt att jobba i skolor i utsatta områden. Vi vill ha pilotskolor som visar vägen för att kunna minska den psykiska ohälsan. Vi fortsätter att driva på för tidiga insatser, likvärdig ekonomi och starka yrkesroller i skolan.
Lega, Alliansen och andra konservativa är inne på fel väg. De undergräver lärarens status genom att försöka detaljstyra var i klassrummet läraren ska stå. Alliansen hävdar att katederundervisning är den enskilt mest effektiva undervisningsmetoden och vill ha traditionell undervisning. Därmed misstolkar de forskningen som visar att undervisningen lyckas bäst när den leds av lärare med en tydlig plan med alla moment i undervisningen. Den kan vara traditionell eller otraditionell, vid katedern eller på spännande platser.
Vi i politiken ska inte peka finger åt lärarkåren, vi ska skapa goda förutsättningar för lärare och rektorer att växa och bli yrkesskickliga.